De Uitlaat

Ritten voorjaar 2022

19 maart 13:00 Lange onderbroekenrit (160KM)
Na een bakje koffie trappen we warm aangekleed, uiteraard met lange onderbroek onder het motorpak, de motoren aan en gaan we op weg voor ons eerste motorritje met ‘n Tuf in 2022. Achter het Lageveld bij Wierden rijden we door uitgestrekte veengebieden noordwaarts. Bij Mariënberg wordt nog een verrassend rondje gereden aan de zuidkant van de Vecht. Ook in het vroege voorjaar is de Rheeseweg in het noordelijke deel van het Vechtdal een genot om te rijden. We gaan nog niet alles verklappen, maar naarmate de rit verder vordert, wordt de route alleen nog maar mooier, als we binnendoor vanaf Ommen naar Dalfsen rijden, met als toetje het uitstapje naar Laag Zuthem.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is IMG_1873-1.jpg
Het Overijsselsch kanaal wordt twee keer gepasseerd

2 april 13:00 uur Natte Neuzenrit (160KM)
Vandaag bezoeken we de Achterhoek. Nieuwe routes maken valt niet altijd mee. Je zoekt toch weer wegen die we nog niet of zelden hebben gereden. Maar als je er eenmaal mee bezig bent ga je je er steeds meer in vastbijten. Zo ook bij deze rit. Je rijdt langs kastelen, landgoederen, boerenerven via kronkelende wegen, om zo ‘n rit in elkaar te zetten.  Deze keer gaat de rit langs kasteel Hackfort. Je ziet heel veel oude boerderijen. Je rijdt door bossen, langs akkergronden en dwars door een windmolenpark in aanleg. Nieuwsgierig geworden naar deze rit? Noteer de rit met stip in je agenda en rij gezellig mee.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is hackfort.jpg
Kasteel Hackfort in Vorden

18 april 11:00 Paashaasrit (160KM)
De rit start vanaf ons clubgebouw richting Zuna, waar we de Regge oversteken om daarna via de tunnel onder de N350  en de Regge nogmaals oversteken, richting Enter te rijden. Nadat we bij Goor het Twentekanaal  en de Poelsbeek over gestoken zijn, vervolgen we onze weg binnendoor richting Rietmolen. Vroeger (we worden oud) hebben we hier nog wel eens een café bezocht en de mooie verhalen van de kastelein aangehoord. We vervolgen onze weg en kruisen de Buurserbeek en de Berkel om langs de Duitse grens naar Meddo te rijden. Hier heb ik zelf (Bert A.) slechte herinnering aan doordat ik hier van mijn motor ben gezeild. Langs Winterswijk verder de Achterhoek in waar we de Keizersbeek 2 x kruisen en naar Silvolde rijden. We vervolgen onze weg door de Boven Slinge, Veengoot en de Baakse beek te passeren. Het zijn kleine waters maar belangrijk voor onze waterhuishouding. We rijden door Beltrum over de Leerinkbeek en de Berkel naar Geesteren waar we de Bolksbeek overkruisen. Over het Twentekanaal en de Schipbeek wordt de rit vervolgt door Markelo waar een eind komt aan de rivieren en beken tocht om vervolgens door het Schwarzwald weer bij ons clubhuis aan te komen. 

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is NatteNeuzen2-1024x441.jpg
Mooi rijtje met geknotte wilgen

27 april 09:00 uur Koningsrit (150KM)
Om de koningsdagdrukte te vermijden doen we vandaag Duitsland aan. Maar voor we in Duitsland arriveren, rijden over veel boerenweggetjes in ons mooie Twente. De grens bij Hezingen gepasseerd, gaat de rit verder noordwaarts. Ons buitenlands avontuur bljift beperkt tot Schoonebeek, waar we de grens opnieuw oversteken. Wij rijden langs NAM-locatie 500, waar aardolie uit de grond gepomp wordt met de nieuwe jaknikkers. Na een klein stukje Drenthe, wordt weer aan de terugreis begonnen. Ook het Reestdal wordt aangedaan. Omdat we op tijd vertrekken blijft er voor iedereen genoeg tijd over om op een terrasje een drankje op onze koning te drinken.




Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is jakniksho-1024x238.jpg
‘Jaknikkers’ bij Schoonebeek

7 mei 18:00 uur 1e avondrit (80KM)
De eerste avondrit heeft voor iedereen wel wat moois. Wij rijden langs de schitterende boerderijen, waarbij je flink wat mooie bochten moet ronden. Onderweg zie je ook heidevelden. Halverwege de rit rijden we door de buurtschap Junne. Deze buurtschap ligt in een bocht van de Overijsselsche Vecht. In de bossen rond Junne werd tot eind jaren 60 hout gekapt dat vooral werd gebruikt als mijnhout voor de mijnen in Limburg. Nadat we Junne verlaten via de stuw, arriveren we in Ommen, waar menigeen het niet kan laten een ijsje te eten bij de brug.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Ommen-1024x369.jpg
Zicht op de Overijsselsche Vecht vanaf de brug te Ommen



21 mei 18:00 uur 2e avondrit (100KM)
Dit is één van de langste avondritten. Wij hopen dan ook op een mooie zomeravond, om van de omgeving en de landwegen te kunnen genieten. Onze rit gaat eerst over de Borkeld richting Okkenbroek. Wij vervolgen dan de rit richting Loo en Bathmen en gaan dan de onder de A1 door. In dit gedeelte van de rit (tot aan Epse) komen we langs het huis van een bekende Nederlander (Snelle). Waar dat precies is ga ik niet exact aangeven in verband met privacy, maar probeer het maar eens te vinden. Dicht bij het plaatsje Gorssel rijden we nog een stukje door de uiterwaarden (leuk om even te stoppen). Hier bevond zich vroeger een ooievaarsopvang, en dat is nog altijd duidelijk te merken want het stikt hier van die beesten. We zijn hier op het verste punt van de rit, dus rijden wij weer huiswaarts over mooie wegen, langs boerderijen en het Twentekanaal tot aan Goor en met een omweggetje via Enter richting het clubgebouw.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is avo.jpg

Allen een gezond en toerrijk 2022 gewenst!

En voor 2022 wens ik voor ons allen dat:
De Jonge gewoon weer een stuk kaas is.
Een wattenstaafje weer voor het oor is.
Dissel weer bij de caravan hoort.
Corona een lekker biertje is.


Dat we een mondkapje enkel nog voor een schuurklus gebruiken.
Dat isolatie iets is voor in de spouw.
Dat een virus weer bij pc perikelen hoort
en dat Kuipers een bekende Twentse oud-wielrenner is…. by

Voor nu:
Blijf gezond,
geniet van de kleine dingen
en van elkaar….

Tourkampioen 2021

Hieronder staat de tabel met de eindstand van het tourkampioenschap van 2021. De toerkampioenen worden gehuldigd op de jaarvergadering.

PlaatsAchternaamvoornaamm/vTotaal
1Altena Jordanm2070
2Pol van deKlaas Janm1850
3VenemanHanm1850
4VenemanHenkm1850
5KrudersBenniem1830
6NekkersHenkm1760
7Harmsel terHuugm1750
8PijffersBenm1680
9Steege, terErikm1680
10HuzenAlbertm1560
11SmitGerbenm1540
12PijffersAleidav1520
13SchuitertTonnym1520
14FekkesSanderm1290
15NijkampAnitev1280
16WolterinkJanm1260
17KreijkesOttom1240
18NijkampPaul m1130
19NijhofBenm1050
20OnderweegsBerrym950
21ScholtenJeroen m840
22BouwhuisErik m820
23HofstedeHeinm800
24Klein KoerkampRemcom690
25BouwhuisWimm670
26NuijsinkHenrim670
27ZandvoortHenkm620
28PoortmanJanm600
29WolvesBertm500
30HofmanHenrim490
31JansenLeroym490
32BoeveWimm390
33Dannenberg jrGerritm360
34Hofst? Peterm360
35TimmermanJanm310
36MarissinkFrankm290
37WaggeveldJohan m230
38Berg, van denHenkm210
39VoorveldAndr?m210
40Noort van deDickm150
41MarissinkThomm140
42NieuwenhuisWouterm140
43CodaMarcellom60
44LangenbergElisav60
45NieuwenhuisAntonm60
46VoortmanHenkm60

Bij de heren is er maar één motorrijder die alle ritten die meetelden voor het kampioenschap gereden heeft, oftewel het volledige aantal van 2.070 kilometer. De dappere man die harde wind, regel en hagel getrotseerd heeft is Jordan Altena. Bij de dames is Aleida Pijffers opnieuw kampioen geworden. Tourkampioenen gefeliciteerd!

Wat aan de statistiek opvalt, is dat ondanks twee jaren van corona relatief goede opkomst bij de ritten was. Logischer wijze zijn er minder kilometers bij elkaar gereden door het minder aantal ritten. Bij de ritten die er wel gereden zijn, was het aantal deelnemers ondanks het niet gezellig bij elkaar kunnen zitten voor en na de ritten prima.

Wij hopen dat we in 2022 weer een volledig programma kunnen rijden en dat we nog steeds op de traditionele manier kunnen inschrijven.

De statistiek over 2021 ziet er als volgt uit:

Uit onderstaande grafiek blijkt duidelijk het Corona-effect door het minder aantal gereden kilometers in 2020 en 2021. Het vermoeden is echter wel dat het aantal kilometers van de ritten flink hoger is. De leden met een GPS-abonnement hebben drie ritten extra kunnen rijden, waarvoor echter niet ingeschreven kon worden en waarschijnlijk hebben een aantal leden niet de moeite genomen digitaal in te schrijven, maar wel één of meerdere ritten meegereden hebben.

Lees hier het overzicht van het tourkampioenschap 2020.

“Het is verbazingwekkend hoeveel geweldige mensen ik nooit zou hebben ontmoet als motorfietsen er niet waren geweest.” – Anoniem

RaboClubSupport

Ook in 2021 heeft Rabobank weer de sympathieke RaboClubSupport actie gehouden. Dit jaar mocht MTC ‘n Tuf wederom op de steun rekenen van veel leden, vrienden en andere mensen die de club een warm hart toedragen. Alle stemmen gezamenlijk hebben het bedrag van € 378,02 opgebracht. De cheque is 4 november 2021 in het clubgebouw overhandigd aan Frank en Anite. Uiteraard willen wij ieder graag bedanken voor de ontvangen stemmen.

Snertrit 2021

Zon, een beetje fris, prachtig weer voor een snert ritje. De laatste rit van het jaar. Terwijl de brommers al eerder van start gingen voor het ritje van 65 kilometer, verzamelen de motoren zich ook bij het clubgebouw. Een prachtige route rondom Rijssen met als eindbestemming natuurlijk weer ‘n Tuf. Daar hebben Henk en Joke zoals elk jaar weer snert gemaakt met broodjes worst. Afijn 32 blikken snert en 25 worsten verder gaat iedereen verzadigd richting huis. Geweldig dat we zo gezellig het motorseizoen en brommerseizoen gezamenlijk kunnen afsluiten.

Jordan heeft weer een mooi filmpje van de rit gemaakt. Het filmpje is hier onder te zien.

Herfstrit 2-TaktSnoevers

De avond van onze bromfiets commissie vergadering,over deze Herfstrit, was tevens de avond van de laatste corona persconferentie. De dag erna werd duidelijk dat we een QR-code nodig dienden te hebben om van ons clubgebouw gebruik te maken. De meerderheid van de bromfiets commissie was daar geen voorstander van. De zin van organisatie was enigzins over. Ria W, de verbindster bij uitstek kwam met het voorstel om wel te starten vanaf ons clubgebouw, maar de gezelligheid buiten het clubhuis te regelen.
Het werd toch een mooie rit, met verassingen onderweg. Een team rit met de nodige gouden handjes, ja zelfs voor een puch met een lek bandje!👍🏻 Een gastvrije brandweer kazerne, voor de sanitaire behoeftes (Marcel bedankt). Een stel vrijwiligers van een museum spoorlijn, die hun remise voor ons beschikbaar stelden. Prachtig!! Een stop met een stel top cateraars (familie Waggeveld en familie Zwoferink )die voor lekkere pundingbroodjes, hapjes en koffie, fris hadden gezorgd. Verder een mooie watermolen waar we voldoende tijd voor hadden om te bekijken. De Puchvogel (Hendrikus heeft dit bedacht😉) van de dag zorgde daar wel voor.

De rit werd vervolg, en we kwamen ook langs de Eibergse watermolen. Helaas, na het mooie Gelselaar gaf de Puch het weer op, en waren we blij met Laurens en de bezemwagen, bedankt Eppie👍🏻. Wim als assistent auto, om eventueel als taxi te kunnen dienen,bij meerder uitvallers. Ging als verkenner een goed cafetaria op zoeken, met een “ouderwetse “ gastvrijheid. En het was goed😋heerlijke gehaktbal Wim👍🏻 en een gezellige plek. Snoevers bedankt voor jullie gezelligheid en gemutlichheit. Onze volgende rit, bij gezondheid is de snertrit 16 Oktober, groet Henk B

Lege Tankrit 2021

Terwijl de 2-Taktsnoevers nog schuilden onder het afdak van de kanaries, druppelden de eerste deelnemers van de motoren binnen om de Lege Tankrit te gaan rijden. Onder het inschrijven nog snel een bakje koffie, voordat alweer de voorlaatste rit van het seizoen gereden werd. Bij het starten van de motoren was het regenbuitje vertrokken. Het was een mooi ritje door de Achterhoek. Halverwege de rit werd gepauzeerd aan de Duitse grens bij Zwillbrock. Na de koffie (voor menigeen aangevuld met appelgebak en slagroom) werd de terugreis aanvaard. Evenals het eerste deel van de rit, ging het tweede deel ook over mooie stuurweggetjes. Eenmaal terug in het clubhuis liet iedereen zich het welverdiende broodje knakworst goed smaken. Henk en Joke nog bedankt hiervoor!

Herfstrit 2021

Geupload door Margreet Brink

De bladeren beginnen nog maar net hier en daar te verkleuren, toch is het al weer tijd voor de herfstrit. Met mooi weer en onder het genot van koffie met een plakje cake bereid iedereen zich voor op de herfstrit in het clubgebouw. Met een opkomst van 22 motoren vertrekken de relatief kleine groepjes, om de prachtige route door het landschap wat zich langzaam voorbereid op de herfst te rijden.De route is in verband met de Hellendoornrally toch hier en daar richting Wierden aangepast om te voorkomen dat we een proef kruisen. Door het ontbreken van onze huisfotograaf Ben zijn er weinig foto’s. Er is weinig horeca langs de route dus weinig gelegenheid voor een gezellige gezamenlijke stop. De route is prachtig. Langs Tubbergen en Denekamp, en met name in de tweede helft verrassend. Mede door het prachtige weer en de mooie route was het weer een fijne rit.