Zaterdagavond 5 april organiseert de activiteitencommissie het eerste feestje. Het wordt weer een oergezellige avond op ‘n Tuf. Onder het genot van een hapje en een drankje gaan het we het spel ‘Ik hou van Holland’ spelen. We zijn benieuwd naar de kennis van de Tuffers van ons mooie landje. De avond begint om 20:00 uur en de kosten bedragen €5 per persoon. Geef je op met onderstaand formulier.
De start van de Lange Onderbroekenrit was fris, met slechts 8 graden op de thermometer. En hoewel de temperatuur gedurende de middag nauwelijks steeg, weerhield dat 31 enthousiaste motorrijders er niet van om de handschoenen aan te trekken en op pad te gaan. De route van ruim 150 kilometer voerde ons richting het westen. Bij Zutphen staken we de IJssel over en werd er een randje van de Veluwe meegepikt. Na een uur sturen was het tijd voor een welverdiende koffiepauze. Alsof het zo gepland was, druppelden de groepjes één voor één binnen bij pannenkoekenhuis De Brugkabouter, waar het al snel een gezellige boel werd. Na de koffie trokken we verder, opnieuw de IJssel over bij Doesburg. Via de prachtige, bochtige wegen van de Achterhoek reden we ontspannen terug naar ons vertrouwde thuishonk in Rijssen. Een frisse, maar geslaagde rit!
Dinsdag 5 maart was de jaarvergadering. De koffie met cake voorafgaand aan de vergadering ging er in als koek. Zoals altijd, was het clubhuis weer goed gevuld. Dit jaar waren er geen bestuurswisselingen. Henk Nekkers nam voor de derde keer op rij een mooie beker mee naar huis vanwege het (voor de derde achtereenvolgende keer!) winnen van het tourkampioenschap. De activiteitencommissie maakte de activiteiten voor komend jaar bekend. Het belooft weer gezellig te worden! Het volledige programma van de activiteitencommissie staat op de website. Inmiddels traditie werd na afloop van het formele gedeelte een verloting gehouden waarbij aantal leden met een leuk prijsje naar huis gingen. Na afloop van de vergadering werd, onder het genot van een hapje en drankje, nog even nagepraat over van alles en nogwat.
Het weer op de motor stappen in het voorjaar na de winterstop vraagt om extra aandacht en voorbereiding. Hier zijn een aantal belangrijke punten om rekening mee te houden:
1. Controleer je motor
Banden: Controleer de bandenspanning en kijk of er geen scheuren of slijtageplekken zijn ontstaan door het stilstaan.
Vloeistoffen: Controleer olie, koelvloeistof, remvloeistof en benzine op niveau en conditie. Vervang vloeistoffen indien nodig.
Accu: Zorg dat de accu goed is opgeladen en functioneert.
Remmen: Controleer de remblokken, remschijven en het remsysteem op slijtage of lekkages.
Lichten: Test alle verlichting, inclusief knipperlichten en remlicht.
2. Controleer je motorkleding en uitrusting
Zorg dat je motorkleding nog goed past en in goede staat is.
Controleer je helm op beschadigingen en de houdbaarheidsdatum (meestal 5-7 jaar).
Kijk of handschoenen, laarzen en andere beschermende kleding schoon en volledig zijn.
3. Pas je rijstijl aan
Wegen: In het voorjaar zijn wegen vaak nog glad door vuil, bladeren, of restanten van strooizout. Rijd voorzichtig en vermijd harde remacties of scherpe bochten.
Temperatuur: Koud asfalt biedt minder grip. Houd hier rekening mee bij accelereren, remmen en sturen.
Conditie van jezelf: Als je een paar maanden niet hebt gereden, kan je reactievermogen wat minder scherp zijn. Bouw je ritten rustig op om weer in het ritme te komen.
4. Wees extra alert op andere weggebruikers
Andere weggebruikers moeten vaak weer wennen aan motoren op de weg. Maak jezelf goed zichtbaar met heldere kleding en door je koplamp altijd aan te hebben.
Wees defensief: houd rekening met onverwachte acties van andere weggebruikers.
5. Controleer het weer
In het voorjaar kan het weer snel omslaan. Zorg voor geschikte kleding tegen kou, regen of wind. Een setje regenkleding in je bagage is handig.
6. Rijd een proefrit
Voordat je lange ritten gaat maken, kun je beter eerst een korte rit doen om te testen of alles op je motor goed functioneert.
Door goed voorbereid en met een rustige opbouw weer op pad te gaan, kun je optimaal genieten van je motorritten in het voorjaar!
Er zijn verschillende soorten motorsloten, elk met hun eigen voor- en nadelen. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende motorsloten en hun kenmerken:
1. Kettingslot
Voordelen:
Zeer robuust en vaak lang genoeg om de motor vast te zetten aan een vast object, zoals een paal of hek.
Vaak voorzien van gehard staal en moeilijk door te knippen of zagen.
Geschikt voor gebruik in combinatie met andere sloten voor extra beveiliging.
Nadelen:
Zwaar en log, dus minder makkelijk mee te nemen.
Duurder dan kleinere sloten.
Kan bij onjuist gebruik krassen op de motor veroorzaken.
2. Schijfremslot
Voordelen:
Compact en lichtgewicht, makkelijk mee te nemen in een zadeltas of onder het zadel.
Snel aan te brengen op de remschijf.
Veel schijfremsloten hebben een ingebouwde alarmfunctie die afgaat bij beweging.
Nadelen:
Beveiligt de motor niet tegen verplaatsing, alleen tegen rijden.
Zonder herinneringskabel kun je vergeten het slot te verwijderen, wat schade aan de motor kan veroorzaken.
Makkelijker op te tillen dan bij gebruik van een kettingslot.
3. Beugelslot (U-slot)
Voordelen:
Zeer stevig en bestand tegen knip- en zaagpogingen.
Compacter dan een kettingslot, maar vaak nog steeds robuust.
Kan zowel op de wielen als om vaste objecten gebruikt worden.
Nadelen:
Beperkte lengte, waardoor je niet altijd de motor aan een object kunt vastmaken.
Zwaar en minder flexibel in gebruik.
Minder draagbaar dan een schijfremslot.
4. Kabelslot
Voordelen:
Flexibel en licht, waardoor het gemakkelijk op te bergen en mee te nemen is.
Handig om meerdere onderdelen van de motorfiets aan elkaar te verbinden of voor kort gebruik.
Nadelen:
Veel minder veilig dan ketting- of beugelsloten.
Kan relatief gemakkelijk doorgeknipt worden met de juiste gereedschappen.
Minder geschikt voor langdurige beveiliging in risicovolle omgevingen.
5. Alarmketting of alarmslot
Voordelen:
Heeft een ingebouwd alarm dat afgaat bij beweging of sabotagepogingen.
Extra afschrikmiddel voor dieven.
Kan in combinatie met andere sloten voor extra beveiliging gebruikt worden.
Nadelen:
Kan foutmeldingen geven, zoals afgaan zonder reden.
Vaak duurder dan standaard sloten.
Het alarm werkt op batterijen die onderhouden moeten worden.
6. GPS-volgsysteem (voor extra beveiliging)
Voordelen:
Hiermee kun je je motorfiets terugvinden na diefstal.
Geeft direct meldingen via een app wanneer de motorfiets verplaatst wordt.
Nadelen:
Geen preventieve bescherming tegen diefstal.
Maandelijks abonnement of extra kosten voor tracking services.
Afhankelijk van batterij of externe stroomvoorziening.
Welke moet je kiezen?
De keuze hangt af van hoe en waar je je motor parkeert. Als je de motor vaak op risicovolle plekken achterlaat, is een kettingslot gecombineerd met een schijfremslot of alarmslot een verstandige keuze. Als je vooral snel iets nodig hebt voor kort parkeren, kan een schijfremslot al voldoende zijn.
Op zaterdag 11 januari werd de nieuwjaarsreceptie gehouden. De activiteitencommissie had weer gezorgd voor feestelijk gevulde planken en schalen met hapjes. In het clubhuis was het dan ook weer gezellig druk. Iedereen wenste elkaar een gelukkig nieuwjaar onder het genot van een hapje en een drankje.
De oliebollenparty paste precies op een zaterdagavond tussen de kerstdagen en oudjaarsdag. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de opkomst goed was. De oliebollen kwamen mooi bruin gekleurd uit de olie. Geserveerd op grote schalen, voorzien van poedersuiker vonden ze dan ook gretig aftrek.
Meer comfort op een motorfiets bereiken kan door verschillende aspecten van je motor en je rijstijl aan te passen. Hier zijn enkele tips:
Zithouding en Ergonomie
Zadel: Investeer in een comfortabel zadel. Er zijn aftermarket zadels die beter gevoerd zijn en ergonomisch ontworpen om langere ritten comfortabeler te maken.
Stuur: Overweeg om je stuur aan te passen. Hoger of breder stuur kan helpen om je houding te verbeteren en vermoeidheid te verminderen.
Voetsteunen: Verstelbare voetsteunen kunnen je benen in een meer natuurlijke positie brengen, wat helpt bij het verminderen van pijn en ongemak.
Vering en Schokdempers
Vering: Zorg ervoor dat de vering goed is afgesteld op jouw gewicht en rijstijl. Goede vering absorbeert schokken en zorgt voor een soepeler rit.
Schokdempers: Kwalitatief goede schokdempers kunnen veel bijdragen aan een comfortabelere rit. Overweeg om te upgraden naar betere schokdempers als de huidige niet voldoende comfort bieden.
Bescherming tegen de Wind
Windscherm: Een windscherm kan helpen om de winddruk van je borst en hoofd weg te nemen, wat vooral bij hogere snelheden een groot verschil kan maken in comfort.
Kleding: Draag goede motoruitrusting zoals een goed passende helm, motorjas en handschoenen die tegen de wind en weersomstandigheden beschermen.
Aanpassingen en Accessoires
Handvatverwarming: Voor koude dagen kan handvatverwarming een groot verschil maken in comfort.
Cruise Control: Dit kan helpen om je polsen en handen te ontlasten tijdens lange ritten.
Bagagedragers en Tanktassen: Zorg ervoor dat je bagage goed is opgeborgen en dat je geen zware rugzak hoeft te dragen, wat kan leiden tot rugpijn.
Rijstijl en Planning
Rijtijd: Plan je ritten met voldoende pauzes om vermoeidheid te voorkomen. Regelmatig stoppen om te strekken en water te drinken kan veel helpen.
Routekeuze: Kies indien mogelijk voor routes met minder verkeer en mooiere wegen. Dit kan de rit aangenamer maken en stress verminderen.
Onderhoud en Controle
Bandenspanning: Zorg ervoor dat je banden op de juiste spanning zijn. Dit zorgt niet alleen voor een betere wegligging, maar kan ook comfort verhogen.
Regelmatige Controle: Voer regelmatig onderhoud uit aan je motor om ervoor te zorgen dat alles goed werkt en soepel loopt.
Door deze aanpassingen en voorzorgsmaatregelen kun je je rijcomfort aanzienlijk verbeteren en genieten van langere, aangenamere ritten op je motorfiets.
Hieronder staat de tabel met de eindstand van het tourkampioenschap van 2024. Dit jaar is er één tourkampioenen. De tourkampioen wordt gehuldigd op de jaarvergadering in februari 2025 en gaat naar huis met een flinke beker.
Plaats
Achternaam
Voornaam
M/V
Totaal
1
Nekkers
Henk
M
2165
2
Altena
Jordan
M
2085
3
Schuitert
Tonny
M
1935
4
Wolterink
Jan
M
1755
5
Veneman
Han
M
1705
6
Veneman
Henk
M
1705
7
Harmsel ter
Huug
M
1695
8
Klein Koerkamp
Remco
M
1685
9
Pijffers
Ben
M
1605
10
Pol van de
Klaas Jan
M
1580
11
Hofstede
Hein
M
1570
12
Zandvoort
Henk
M
1570
13
Huzen
Albert
M
1490
14
Kreijkes
Otto
M
1430
15
Bouwhuis
Wim
M
1350
16
Werkman
Rolinda
V
1330
17
Pijffers
Aleida
V
1320
18
Smit
Gerben
M
1255
19
Lubbers
Gerben
M
1145
20
Boeve
Wim
M
1050
21
Nijkamp
Paul
M
1040
22
Bouwhuis
Erik
M
1030
23
Nuijsink
Henri
M
1020
24
Fekkes
Sander
M
1010
25
Scholten
Jeroen
M
965
26
Achterberg
Henk
M
925
27
Brinckate
André
M
920
28
Nieuwenhuis
Wouter
M
915
29
Poortman
Jan
M
850
30
Steege, ter
Erik
M
845
31
Manen van
Eep
M
840
32
Kruders
Bennie
M
780
33
Dannenberg jr
Gerrit
M
700
34
Marissink
Frank
M
700
35
Onderweegs
Berry
M
700
36
Bonfrer
Rob
M
690
37
Nijkamp
Anite
V
640
38
Onderweegs
Zoë
V
640
39
Westra
Johan
M
610
40
Nijkamp
Wim
M
570
41
Timmerman
Jan
M
560
42
Grolleman
Wim
M
525
43
Schippers
Henk-Jan
M
525
44
Waggeveld
Johan
M
445
45
Hofman
Henri
M
310
46
Smit
Jan
M
310
47
Bouwhuis
Jan
M
300
48
Kreijkes
Maarten
M
300
49
Smit
Daan
M
300
50
Dannenberg
Jurgen
M
260
51
Timmerman
Arjen
M
250
52
Wolves
Bert
M
250
53
Bouwhuis
Lars
M
240
54
Dam, ten
H.J.
M
240
55
Manenschijn
Wilbert
M
240
56
Tavill
Jonathan
M
230
57
Hofstede
Annemarie
V
210
58
Schippers
Nick
M
185
59
Jansen
Leroy
M
160
60
Kamphuis
Jeroen
M
160
61
Knol
Robert
M
160
62
Vossebelt
Jordi
M
160
63
Zandvoort
Rutger
M
160
64
Berg, van den
Gert-Jan
M
150
65
Berg, van den
Henk
M
150
66
Hooijsma
Bert
M
150
67
Marissink
Rick
M
140
68
Marissink
Thom
M
140
69
Huigen
Kevin
M
100
70
Hartgerink
Richard
M
60
71
Langenberg
Elisa
V
60
Zaterdag 16 maart 2024 trapten we af met de Natte neuzenrit. Ondanks de matige termperatuur van 10 graden vertrokken maar liefst 40 motoren vanaf ’n Tuf. Twee weken later vertrokken 12 rijders op een druilige 2e paasdag om de Paashaasrit te rijden. Gelukkig was het de volgende rit perfect motorweer. Ronde de 20 graden en een vrolijk zonnetje. Maar liefst 53 inschrijvingen! Mijn persoonlijke conclusie is dat motorrijders niet van regen houden, een klein beetje kouwkleumers zijn en erg veel van mooi weer houden. Gelukkig hadden we verder in het tourseizoen overwegend mooi weer met heel mooie ritten. Dit jaar is Henk Nekkers alleen tourkampioen geworden. Henk Nekkers heeft zelfs gepresteerd drie opeenvolgende jaren kampioen te worden. Bij de dames is Rolinda Werkman opnieuw kampioen geworden, met maar 10 kilometer verschil met Aleida Pijffers. Tourkampioenen gefeliciteerd!
Het jaar 2024 was opnieuw een mooi tourjaar. Ondanks het natte voorjaar is het grote aantal kilomters van 2023 overtroffen. Ruim 63.000 kilometers zijn er in clubverband gereden. Ook was het aantal kilometers van de niet-leden hoger dan voorgaande jaren. Als het gemiddelde aantal gereden kilometers ook nog wat verder aantrekt, komt de 70.000 kilometergrens zelfs in zicht.
Op moment van schrijven van dit bericht zijn de leden van de tourcommissie druk bezig met het uitzetten van de routes voor 2025. Zoals altijd mag verwacht worden dat het opnieuw schitterende en verrassende ritten worden. Daarom vertrouwen wij er op dat er opnieuw weer een flinke opkomst is met de ritten in 2025.
De statistiek over 2024 ziet er als volgt uit:
Lees hier het overzicht van het tourkampioenschap 2023.
““A bad day on a bike always beats a good day in the office.” – Anonymous
Door deze stappen te nemen, kun je het risico op mogelijke problemen verkleinen en ervoor zorgen dat de aankoop van je motorfiets een veilige en succesvolle ervaring is en blijft.
Impulsaankopen : Neem geen overhaaste beslissing, neem de tijd en zorg ervoor dat je volledig geïnformeerd bent voordat je een aankoop doet.
Verborgen gebreken : Koop geen motorfiets met verborgen gebreken of schade, zoals niet-gerepareerde crashschade.
Te veel betalen : Betaal niet te veel voor de motorfiets, onderzoek de marktwaarde ervan en onderhandel indien nodig over de prijs.
De proefrit overslaan : Sla de proefrit niet over. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de motorfiets comfortabel is en aan uw verwachtingen voldoet voordat je deze koopt.
Onderhoudskosten negeren : Negeer de kosten van onderhoud, verzekering en reparatieonderdelen niet. Deze kosten kunnen oplopen en een aanzienlijke impact hebben op je budget.
Veiligheidsuitrusting verwaarlozen : Verwaarloos het belang van veiligheidsuitrusting, zoals een helm, rijjas en handschoenen, niet om jezelf tijdens het rijden te beschermen.
Voertuiggeschiedenis negeren : Vergeet niet de geschiedenis van de motorfiets te controleren, inclusief eventuele ongevallen of schade, voordat je een aankoop doet.
Kopen bij een onbetrouwbare verkoper : Koop niet bij een particuliere verkoper of een dealer met een slechte reputatie.
Verzekering verwaarlozen : Vergeet niet een verzekering voor de motorfiets af te sluiten voordat je erop gaat rijden.
Door deze fouten te vermijden, kun je een succesvolle aankoop doen en genieten van je motorfiets.
Manage Cookie Consent
Om u de beste prestaties te bieden, maken wij gebruik van cookies om op te slaan en/of toegang tot apparaatinformatie. Het niet geven van toestemming kan negatief gevolg hebben op bepaalde kenmerken en functies van www.mtctuf.nl.
Functional
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistics
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.