De Uitlaat Uiteraard blijft het officiële cluborgaan “De Uitlaat” bestaan! Houd deze pagina dan ook goed in de gaten als je de laatste nieuwtjes niet wilt missen. Heb je zelf wat te melden, Geef het door via de link hieronder. Klik hier voor alle berichten.
Paasmaandag was het niet het beste weer om gezellig een motorritje te rijden. Het regende dan ook afzeggingen. Niet NORMAAL, wat een weer. Maar de bikkels Jordan en en zoon Dean Altena hebben de regen, sneeuw en hagel getrotseerd en de rit uitgereden. Zij waren de enige deelnemers van de Paashaasrit. Stoer hoor!
Beste Tuffers, Het gaat, voor mijn gevoel, langzaam de goede kant op. De regels worden beetje bij beetje versoepeld. De natuur was volgens mij door de Corona ook een beetje van slag. De ene dag ben je de schaatsen uit het vet aan het halen en een paar dagen later kun je ze weer invetten en gelijktijdig smeer je de ketting van de motor ook maar even. Vanaf half december tot en met 2 maart lag de rijschoolwereld nagenoeg helemaal op z’n gat. ‘s Morgens eerste even de tijd nemen met broodje, krantje en kopje koffie en ’s middags een beetje aan het klussen. Eindelijk op 3 maart konden we de wekker weer onder het stof vandaan trekken. Ik hoefde nog net niet de gebruiksaanwijzing door te lezen om te kijken hoe dat ding werkte. Met het weer gaat ook beetje bij beetje de goede kant op. Het doet me goed, als ik nu wakker word hoor ik de vogels weer fluiten. Hoera, het voorjaar staat voor de deur. Dat betekent ook dat het motorseizoen weer van start kan gaan. Heeft iedereen de vernieuwde website al beken? Huug heeft hier veel tijd, energie en inspiratie ingestoken en ik moet zeggen: ‘het ziet er gelikt uit’. Wanneer je een beetje zit te scrollen en in het menu kijkt bij de Tournieuws > Ritten 2021 dan zie je op 20 maart de eerste rit de ‘lange onderbroekenrit’ staan. Als het weer het niet laat afweten dan verwacht ik een grote opkomst. Volgens mij is iedereen hier wel een keer aan toe. Al was het alleen maar om eens een keer over iets anders te praten dan Corona, vaccins en teststraten. Ik mag het graag over de straten hebben maar dan wel straten waar je met de motor over kunt rijden. Onlangs hebben we (natuurlijk op veilige afstand van 1,5 meter) met het bestuur overleg gehad over onder andere de jaarvergadering. In de vorige nieuwsbrief heb ik het al een beetje aangeroerd. Zoals we het nu kunnen bekijken hebben we afgesproken dat wanneer de versoepelingen het toelaten we voor 1 juni alsnog de jaarvergadering houden. Gaat dit voor 1 juni niet lukken dan wordt de jaarlijkse ledenvergadering door geschoven naar maart 2022. Wel wordt dan de tourkampioen 2020 bekend gemaakt. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat we elkaar binnenkort weer live kunnen spreken aan de bar of tijdens de ritten. Ik wens iedereen een gezond en veilig tourseizoen toe.
Uw voorzitter, Frank Marissink
Van de redactie:
Dit is de eerste uitlaat van het jaar 2021. Inmiddels is het een jaar geleden dat we de eerste rit van 2020 reden, geheel onwetend van wat een klein virus de wereld aan kan doen. Het leek een ver-van-ons-bed-verhaal maar we kwamen er snel achter hoe beperkt we toen moesten gaan leven. Gelukkig konden we afgelopen zomer nog een groot aantal ritten rijden, dankzij de vindingrijkheid van onze tourcommissie. Op deze wijze gaan we ook het nieuwe jaar in. En dat in de hoop dat we de laatste ritten weer kunnen inschrijven in het clubgebouw en na afloop gezellig samen kunnen napraten.
Niet alleen de tourcommissie heeft de werkwijze gewijzigd, ook de Uitlaat komt in een andere vorm naar jullie toe. Zoals de voorzitter al heeft vermeld hebben we onze website vernieuwd. Daarom krijgen jullie geen Uitlaat als pdf-bijlage meer in de nieuwsbrief maar gaan we over naar ‘trailers’ waarbij we de onderwerpen aankondigen en jullie, als je belangstelling daarvoor hebt, verder geleid worden naar het volledige artikel op onze website.
Reacties kunnen jullie nu ook direct op de website plaatsen. Daardoor kunnen we veel sneller inspelen op berichten en situaties.
We wensen jullie veel leesplezier toe en laat vooral weten wat jullie er van vinden en hoe jullie het graag willen zien!
Van het secretariaat:
In februari ontvingen we het verdrietig bericht van het overlijden van ons gewaardeerd lid en motorvriend Henk Nijeboer uit Nijverdal, op de leeftijd van 72 jaar. Vanaf 2015 is hij lid geweest van onze club en we hebben hem leren kennen als een rustig rijder die plezierig in de omgang was en altijd zijn woordje klaar had. We wensen zijn vrouw Janneke en hun kinderen sterkte toe in het dragen van dit verlies.
De incasso van de contributie 2021 zal binnenkort plaatsvinden. Het lidmaatschapsgeld blijft gelijk aan vorig jaar. Wanneer er iets niet goed gaat, wil je dan contact opnemen met Jan Nieuwenhuis, via een mail aan penningmeestermtctuf@gmail.com
Adreswijzigingen, nieuwe mailadressen en alles wat van belang is voor de ledenadministratie mag worden verzonden naar info@mtctuf.nl
De nieuwe aanwinst van Aleida Pijffers. Wie had gedacht dat ik mijn trouwe BMW R1100R ooit in zou ruilen. Ik niet, ik was stellig van plan om samen met deze motor oud te worden en als een van ons tweeën niet meer kon, dan zou ik stoppen en bij Ben achterop stappen. Totdat we besloten om weer een keer met Hemelvaart met de club naar de Eifel te gaan. Ik vond dat ik wel wat extra motorbeheersing kon gebruiken en ben een zaterdagmiddag bij Frank in de leer gegaan. Frank vond het beter om dat op zijn lesmotor te doen zodat we zeker wisten dat mijn BMW onbeschadigd mee ging naar de Eifel. Ik dus op de verlaagde Yamaha MT 07 van Frank en dat was voor mij, na even oefenen, een openbaring.
Motorrijden kon veel gemakkelijker dan ik altijd had gedaan. Thuis kreeg Ben de mededeling dat, als ik ooit mijn BMW inruil, dan wil ik een Yamaha MT 07. Het heeft nog even geduurd voordat ik echt zover was, ik kon slecht afscheid nemen, maar toen Ben deze uitvoering voorbij zag komen was ik om. Prachtig vond ik hem, deze moest het worden. Ik rij nu alweer een jaar op de Yamaha en heb absoluut geen moment spijt gehad van deze keuze. Hij rijdt als een zonnetje en de bochten gaan bijna vanzelf. Een minpuntje, ik mis af en toe het scherm. Je moet er even aan wennen dat je zelf de wind vangt. Ik hoop nog jaren plezier te hebben van deze motor en denk dat ik hier langer op door kan rijden dan op de BMW. Ik kan ook wel wat later achterop!
Van de tourcommissie:
20 maart 13:00 uur Lange onderbroekenrit (160KM)
Vertrekkend vanuit Rijssen wordt langs de rand van het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug gereden, om via mooie binnenwegen en prachtige omgeving koers te zetten richting Wesepe. Bij Olst wordt met de pont de IJssel overgestoken. De route wordt vervolgt over de IJsseldijk richting Oene. Vandaar gaan we naar Nunspeet, waarna we door het mooie Zandenbos rijdend, naar Vierhouten gaan. Door de bosrijke omgeving bij Vierhouten wordt De Vecht als richting gekozen om vandaar af te zakken naar Teuge om bij Twello de A1 te kruisen door langs de IJssel naar de Koekstad te rijden. Over de IJssel en langs de lekkere koekjes wordt de weg vervolgd naar Epse. Langs de Kring van Dorth wordt bij de Borkeld nogmaals de A1 overgestoken om door Rijssen rijdend onze thuisbasis te bereiken.
5 april 11:00 Paashaasrit (160KM)
Vanuit Rijssen rijden we deze keer richting Vorden en Hoog Keppel. In Hummelo zijn mooie gelegenheden om een kopje koffie te nemen. Zoals jullie vast wel weten is dit het bekende dorp van de rock band NORMAAL. We vervolgen de rit over mooie binnenwegen om via Arnhem en Zwiep weer naar het eindpunt van de rit te rijden.
Omdat het clubhuis nog steeds vanwege de corona-maatregelen gesloten is, moet er via een online formulier worden ingeschreven. Een paar dagen voordat de rit gereden wordt, stuurt de tourcommissie een uitnodiging per mail naar de leden, met een link naar het inschrijfformulier.
Van de tweetaktsnoevers: Een brommerrit gaat gepaard met gezelligheid. Samen toeren, kopje koffie drinken, ergens aanleggen en een slotdrankje in ‘n Tuf. Nu dit niet mogelijk is, is besloten om voor 2021 geen agenda te maken voor brommerritten.
Zodra een georganiseerde rit weer kan, wordt dit gecommuniceerd in de info app van de 2-Takt Snoevers. We snakken ernaar! Zien hoe mooi brommer rijden is? Klik dan door naar de Tweetaktsnoevers!
Ben je lid van Motortourclub ‘n Tuf, dan is er voor jou de mogelijkheid het GPS-abonnement te bestelllen. Dit houdt in dat je alle ritten vooraf per mail toegestuurt krijgt. De kosten van de inschrijving zijn dan niet van toepassing. Uiteraard moet je je wel inschrijven als je wilt meedingen naar het tourkampioenschap. De kosten bedragen € 25 voor het hele jaar. Opgaaf kan via onderstaand formulier. De routes worden gemaild in gpx-formaat, die in de meeste navigatietoestelen kunnen worden geladen, Als je navigatiesoftware op je smartphone geïnstalleerd is, kun je deze hier ook voor gebruiken.
Clubhuis Ook Motortourclub ‘n Tuf ontkomt niet aan het nemen van Corona maatregelen. Zo is het clubhuis tot nader bericht gesloten. Dit geldt zowel voor de woensdag- als voor de zaterdagavond. Zodra de maatregelen wijzigen, wordt dit kenbaar gemaakt via “De Uitlaat”.
Ritten 2021 Zoals de situatie nu is, kunnen de ritten doorgaan. Van iedereen wordt gevraagt rekening te houden met onderstaande regels: – Rij niet in te grote groepen wordt gereden – Houdt onderling minimaal de bekende 1,5 meter afstand (dus niet alleen tijdens het rijden 🙂 – Spreek niet in de buurt van het clubhuis af om grote groepsvorming te voorkomen – Ga onderweg niet te veel bij elkaar staan – Houd je aan de RIVM-richtlijnen
Inschrijven Op basis van de huidige status van de Corona maatregelen wordt voorafgaande aan de rit niet ingeschreven in het clubhuis. De inschrijving kan voorafgaande aan de rit digitaal gedaan worden via online formulieren die aan ieder lid gemaild wordt. Hopelijk is het niet noodzakelijk hier gebruik van te moeten maken en dat er gewoon vanuit het clubhuis vertrokken kan worden.
Veel plezier gewenst met de ritten! Stay safe – Drive safe!
(31-12-2020) Bericht van de redactie Deze eindejaars-uitlaat is een korte. Wat er gezegd moest worden kun je lezen in het bericht van de voorzitter. Om toch nog even terug te kijken op het jaar 2020 laten we een paar foto’s zien van wat we als club hebben meegemaakt en gedaan. Tot volgend jaar, blijf gezond!!!
(31-12-2020) Bericht van de voorzitter Op dit moment van schrijven zijn de kerstdagen achter de rug en staat het nieuwe jaar voor de deur. 2020 was een behoorlijk heftig jaar. De vraag is wat heeft 2021 voor ons in petto? We gaan in ieder geval positief 2021 in met net zo veel ritten als in het afgelopen jaar. Zelf hoop ik dat we de oude draad weer mogen oppakken. Iedereen heeft dezelfde wens, zoals weer onbezorgd met de ritten mee te rijden, op zaterdag- en woensdagavond weer eens bijkletsen met elkaar. Ik hoor van verschillende kanten dat men de contacten erg mist. Ook zoeken we elkaar op in (zeer) kleine gezelschappen om toch weer eens iemand anders te spreken. Al met al hebben we ons veel moeten ontzien. Er was van alles georganiseerd en nog sneller weer geannuleerd. Op dit moment zijn de Coronacijfers nog niet geruststellend. Ik heb met het bestuur nog niet gesproken over de jaarvergadering en andere activiteiten. Hopelijk kan dat allemaal doorgaan. Wanneer de jaarvergadering niet door kan gaan dan laten we in ieder geval weten wat het alternatief gaat worden. Ik wens iedereen van harte een goede jaarwisseling en een kerngezond 2021 en tot spoedig ziens.
De voorzitter, Frank Marissink
(31-12-2020)Het jaar 2020 gevat in één fotogalerij
22 februari 2020 / De Reünie
22 februari 2020 / De Reünie
Jaarvergadering 2020
Jaarvergadering / de bekers voor de tourkampioenen
Jaarvergadering 2020
Pauzeplaats Natte Neuzenrit
Even bijkletsen na de rit
Horeca gesloten, Tonny’s Bar is geopend
Pauze tijdens avondritje
Koekje bij de koffie?
Thuis maar even bijpraten met jezelf
Schaduwen in de vroege ochtend
Vroege vogelritrit pauze tijdens regenbuitje
De snertrit zonder snert
Tourkampioenen 2020?
Gas d’r op
Goei’n dag
Goei’n dag
Goei’n dag
Tweetakt!
En dooooooooooooooor!
(15-11-2020) Nieuwbouw buren Het Reginonaal Opleidings Centrum (ROC) gaat een nieuw opleidingscentrum bouwen naast ons clubgebouw. Het goede nieuws hierbij is, dat wij ook in de toekomst gebruik kunnen maken van de parkeerplaats om de motoren te parkeren voorafgaand en na de ritten.
(30-08-2020) Van de voorzitter De strijd tegen Corona is nog in volle gang. Men is bang dat het de kop nog weer opsteekt en dat we weer terug zijn bij af. Als ik zo om mij heen kijk is iedereen nog best positief.
De ritten worden zo goed en zo kwaad als het mogelijk is nog gereden. Om niet het risico te lopen dat onze vaste inschrijver (Gerrit Pijffers) ziek zou worden wordt ons ‘inschrijfbureau’ tijdelijk bemand door Henk Wolterink.
Achter het gebouw is een mooi afdak gemaakt voor de opslag van hout door onze huisklusser G van JJ. Onlangs 80 jaar geworden en onmisbaar. Gerrit, gefeliciteerd.
Iedereen heeft waarschijnlijk de vakantie in eigen land of buitenland erop zitten. Na een hete periode van rond de 35 graden is het nu behoorlijk aan het afkoelen.
Ongemerkt staan de laatste ritten alweer op de agenda. We hopen dat het winterseizoen zo Corona vrij mogelijk verloopt zodat er weer wat activiteiten georganiseerd kunnen worden. Afwachten maar.
Bij deze wil ik iedereen veel gezondheid toewensen.
(20-08-2020) De nieuwe aanwinst van …………………. Ria van Maanen uit Ede. Mijn vorige motor was een BMW F800R. Die had een trilling in het stuur, Erg vervelend. Mijn monteur zei de eerste keer al: “Die moet je weg doen, dat komt niet goed.” Ik heb op 6-11-2019 een proefrit gereden met een BMW F800GT, bij NIWA motoren in Zwaagdijk. Dat ging perfect. Dezelfde dag gekocht met 6700 km op de teller, en mee naar huis gereden. In April eerst kleine ritjes in de buurt gereden, daarna grote ritten, waarvan een aantal van ‘n Tuf, en een weekend naar Grevenstein geweest. 27 juni de Vroege vogelrit van ‘ n Tuf gereden, met heel mooi weer en 1 regenbui, dat was met de koffie bij Wapse, prima zo, goed voor de natuur. Nu hoop ik er nog jaren met veel plezier op te rijden.
Hieronder staat de tabel met de eindstand van het tourkampioenschap van 2020. De toerkampioenen worden gehuldigd op de jaarvergadering.
Plaats
Achternaam
Voornaam
m/v
Totaal
1
Huzen
Albert
m
1.720
1
Nekkers
Henk
m
1.720
3
Pol van de
Klaas Jan
m
1.660
3
Veneman
Han
m
1.660
5
Zandvoort
Henk
m
1570
5
Poortman
Jan
m
1.570
7
Pijffers
Ben
m
1.490
8
Veneman
Henk
m
1.410
9
Velde van der
Henk
m
1.385
10
Harmsel ter
Huug
m
1.210
11
Pijffers
Aleida
v
1.190
12
Kreijkes
Otto
m
1.145
13
Onderweegs
Berry
m
1.090
14
Nijhof
Ben
m
1.065
15
Dannenberg jr
Gerrit
m
1.030
16
Nuijsink
Henri
m
975
17
Smit
Gerben
m
930
18
Steege, ter
Erik
m
920
19
Wolves
Bert
m
855
20
Altena
Jordan
m
845
21
Nijkamp
Paul
m
815
21
Nijkamp
Anite
v
815
23
Kruders
Bennie
m
780
23
Nijeboer
Henk
m
780
25
Voorveld
André
m
755
25
Wolterink
Jan
m
755
27
Bouwhuis
Wim
m
675
28
Jansen
Leroy
m
605
28
Klein Koerkamp
Remco
m
605
30
Scholten
Jeroen
m
580
31
Schuitert
Tonny
m
525
32
Hofman
Henri
m
400
33
Marissink
Thom
m
285
34
Boeve
Wim
m
250
34
Scholten
m
250
36
Noort van de
Dick
m
230
37
Waggeveld
Johan
m
225
38
Kreijkes
Rik
m
210
39
Marissink
Frank
m
205
40
Vossebelt
Jordi
m
180
41
Gerritsen
Rob
m
160
42
Bouwhuis
Erik
m
150
42
Fekkes
Sander
m
150
42
Gerritsen
Bert
m
150
42
Hofstede
Hein
m
150
42
Meijerink
Evert
m
150
42
Schuurman
Jan
m
150
42
Timmerman
Jan
m
150
49
Huigenbosch v.
Maas
m
125
49
Manen van
Eep
m
125
49
Manen van
Ria
v
125
49
Marissink
Rick
m
125
53
Bakker
Jan
m
80
53
Roetgerink
Thijs
m
80
53
Roetgerink
Nathalie
v
80
Bij de heren hebben we in 2020 maar liefst twee kampioenen, die alle ritten die meetelden voor het kampioenschap gereden hebben, oftewel het volledige aantal van 1.720 kilometer. Bij de dames is Aleida Pijffers op haar nieuwe Yamaha kampioen geworden. Tourkampioenen gefeliciteerd!
Wat aan de statistiek opvalt is dat ondanks drie minder ritten er meer niet-leden hebben meegereden. Logischer wijze zijn er minder kilometers bij elkaar gereden door het minder aantal ritten. Bij de ritten die er wel gereden zijn, was het aantal deelnemers ondanks het niet gezellig bij elkaar kunnen zitten voor en na de ritten prima.
Wij hopen dat we in 2021 weer een volledig programma kunnen rijden en dat we weer op de traditionele manier kunnen inschrijven.
De statistiek over 2020 ziet er als volgt uit:
Uit onderstaande grafiek blijkt duidelijk het Corona-effect door het minder aantal gereden kilometers in 2020. Het vermoeden is echter wel dat het aantal kilometers van de ritten flink hoger is. De lecen met een GPS-abonnement hebben drie ritten extra kunnen rijden, waarvoor echter niet ingeschreven kon worden en waarschijnlijk hebben een aantal leden niet de moeite genomen digitaal in te schrijven, maar wel één of meerdere ritten meegereden hebben.