
Op zaterdag 6 juni 2026 stond de tweede bromfietstoer van de 2-taktsnoevers op het
programma.
Dit jaar werd de rit verreden onder de toepasselijke naam “Bloemetjes
en Bijtjes-rit”. Vanaf 09.00 uur druppelden de deelnemers binnen bij het clubgebouw
van ’n Tuf. Onder het genot van een kop koffie werden de laatste nieuwtjes
uitgewisseld, werden de bromfietsen bewonderd en de route besproken.
Om precies 09.30 uur vertrok een gezelschap van maar liefst 19 enthousiaste
bromfietsrijders voor een prachtige tocht door het Twentse en Achterhoekse
landschap. De route voerde langs fraaie buitengebieden, kronkelende landweggetjes
en uitgestrekte weilanden die volop in bloei stonden. Het mooie weer en de gezellige
sfeer maakten al snel duidelijk dat alle ingrediënten voor een geslaagde dag
aanwezig waren.
Halverwege de heenreis werd een tussenstop gemaakt bij de parkeerplaats van Het
Hambroek, gelegen aan de oever van de Berkel. Hier was gelegenheid om de benen
te strekken, wat te drinken en even na te genieten van het eerste deel van de rit.
Daarna werd de tocht voortgezet richting Lievelde.
Rond 11.30 uur arriveerden we bij AVOG’s Crash Museum in Lievelde. Hier werden
we meegenomen in de indrukwekkende geschiedenis van de vliegtuigen die tijdens
de Tweede Wereldoorlog in de omgeving van Lievelde zijn neergestort. Aan de hand
van een informatieve presentatie en een boeiende videofilm werden de verhalen
verteld van ooggetuigen die de gebeurtenissen destijds van dichtbij hadden
meegemaakt. Een indrukwekkend en leerzaam bezoek dat veel indruk maakte op de
aanwezigen.
Om 12.30 uur werden de bromfietsen weer gestart voor de terugreis naar Rijssen.
Onderweg werd nog een stop gemaakt bij de Natuurobservatietoren De Needse
Berg, waar kon worden genoten van het prachtige uitzicht over het Achterhoekse
landschap. Na deze korte pauze werd de route vervolgd richting de eindbestemming.
Een bijzondere vermelding is op zijn plaats voor Johan Waggeveld en Hendrikus
Zwoferink, die de rit begeleidden vanuit de volgauto met aanhanger. Gelukkig hoefde
hun hulp bij pechgevallen niet te worden ingeroepen, want alle bromfietsen hielden
zich voorbeeldig. Daarnaast maakten zij onderweg diverse video-opnamen met een
360-gradencamera, zodat delen van deze rit ook later nog eens kan worden
herbeleefd.
Aan het einde van de middag keerde we tevreden terug bij het clubgebouw. Iedereen
kan terugkijken op een schitterende route, mooi weer met veel gezelligheid. Kortom:
de Bloemetjes en Bijtjes-rit 2026 was een groot succes en verliep van begin tot eind
vlekkeloos.










































































