Verrassingsrit 2024

TAKTSNOEVERS OP ZATERDAG 18 MEI 2024

Voorbereiding

Om zo’n rit voor te bereiden komt er nog heel wat kijken. De tourcommissie moet eerst in beeld brengen wie er meegaan en dan de rit uitstippelen en daarbij moet er ook nog enkele keren vergaderd worden op de Roerdomp. Nou woon ik daar ook en ik merkte helaas dat ik steeds minder populair word. Ze weten wanneer ik er niet ben en dan wordt er vergaderd.
Vervolgens moeten er nog allerlei consumpties e.d. geregeld worden en bleek er dat er geen bezemwagen was. Gelukkig stelde Henk M zich beschikbaar, van de week nog geopereerd en toch nog zoveel pit om dan met de bezemwagen te willen rijden. Dat laatste vind ik altijd zeer verstandig. Helaas in het verleden ook er gebruik van moeten maken, waarbij ik nog steeds gechanteerd word door Albert,dat als ik te vrijpostig ben de beelden daarvan getoond gaan worden.  Nou rijd ik tegenwoordig op een echte watergekoelde Zundapp maar dat zegt ook niet alles. Er rijden degelijke Duitse merken als Zundapp en Kreidler mee maar de club doet niet moeilijk als er ook, hoe zal ik het zachtjes zeggen,  snel goedkoop Japans spul meedoet en dat is aan de ene kant mooi, maar aan de andere kant is het verstandig om niet alleen een bezemwagen maar ook 3 koffers met Honda gereedschappen aan boord te hebben. 
Er reed ook een Puch Maxi mee. Maxi staat in dit geval voor maximaal hoeveelheden benzine bij je hebben. De sympathieke Wim uit Enter had 15 liter benzine van tevoren naar de Roerdomp gebracht, omdat deze Puch 1 op 10 rijd, en dat is dan nog afgerond naar boven.
Er hadden 17 mannen zich opgegeven.

De kantine
Na de inschrijving bij Hendrikus (met zijn stoere, mannelijke gestalte valt hij niet alleen in de smaak bij de vrouwen) werd er door de steeds mondiger wordende Johan een toespraak gehouden, met de opmerking die mij altijd aanspreekt om niet rechts in te halen, In dit politiek beladen tijdperk lijkt me dat uit de mond van Johan een passende uitspraak. Gelukkig mooi weer en wonder boven wonder, mijn Zundappje startte in 1 keer, nog nooit eerder gebeurd. Normaliter moet ik ochtendgymnastiek doen door 2 keer door de straat aangeduwd te rijden voordat de bromfiets wil starten. 


De rit zelf
Prachtige rit met veel bossen en lange stukken aaneengesloten rijden. We hebben 3 x een stop gehad waar bleek dat niet alleen Johan maar ook zijn zoon Gijs en vooral Ria veel werk hadden verzet, met koffie, hapjes-met dank aan Dianne van Hendrikus-, frisdranken e.d. Ria heeft ook nog de gave om sommigen in de gaten te houden die de neiging hebben om maar meteen alle stukjes kaas, leverworst. e,d op te eten.
Er werd nog even stilgestaan bij een oorlogsmonument, waarbij Johan het een en ander vertelde (daar zit een voorzitter in wording in). De piloot heeft in 1943 Den Ham voor een ramp behoed. De motoren van de Lancaster waren uitgevallen, waarbij hij gezorgd heeft dat de 7 overige bemanningsleden eruit konden springen en hijzelf het leven liet daarna door op een weiland te landen. Helden die terecht niet worden vergeten. 

Onze club wordt ook steeds milieubewuster en denkt ook aan de gezondheid. Zo was er een stop ingelast waarbij we door de bossen konden lopen en de heerlijke stoere geur van dennen kunnen ruiken.

De laatste kilometers gingen via Zenderen waarbij ik steeds rustiger ging rijden omdat er ergens wat klepperde, zelfs een merk als Zundapp is niet meer wat het geweest is.
Ondanks paar spettertjes kwam iedereen ongedeerd aan en werden we op de nodige broodjes hamburger, kroket e.d. getrakteerd door Ria.
Dank aan degenen die weer veel werk hebben verricht en ook mooi dat er geen pech e.d. is gebeurd. 
(verslag van Klaas)