De Uitlaat

Theorie examen

Zaterdagavond 23 maart hadden circa 60 leden zich rond half zeven verzameld voor een gezellige avond op ‘n Tuf. De activiteitencommissie organiseerde een theorie examen, met voorafgaand een chinese maaltijd. Nadat iedereen één, twee of drie keer een vol bord had opgeschept, waren de schalen leeg. Iedereen heeft zich de chinese maaltijd dan ook goed had laten smaken. Hierna was het tijd voor het theorie examen. Het theorie examen werd afgenomen door Marissink Rijopleidingen. Het is maar goed dat er na het eerste examen, meteen een herkansing kwam. Want anders had een groot aantal van de deelnemers het roze documentje kunnen inleveren. Uiteraard werd er na afloop nog gezellig nagepraat over van alles en  nog wat. 

Natte Neuzenrit 2024

Zatardag 16 maart was het rond het middaguur ongeveer 10 graden. Perfect weer om een natte neus te krijgen op de motor. Iets na één uur waren alle 40 ingeschreven motorrijders uit het clubhuis vertrokken om de Natte neuzenrit te gaan rijden. Het was een prachtige rit door de Achterhoek, en een klein stukje Duitsland. Hoewel het in het vroege voorjaar altijd oppassen is met allerlei rotzooi op de weg, was het één groot bochtenfeest. Ongeveer halverwege de rit, in het lieflijke Lievelde, werden de meeste motoren geparkeerd bij Hotel Loco voor kop koffie, met voor de lekkerbekken een stuk monchou-taart. Het was een mooie rit, met voor elk wat wils. Lekker rondkijken naar de natuur en met een beetje geluk zie je zeven reeën op een akker.

Theorie examen….

Voor sommigen is het examen erg lang geleden….

Tijd om de kennis weer eens te testen. Op 23 maart (op de site stond per abuis 23 april) houden we theorie examen. Examen doen op een lege maag is geen succes, daarom gaan we eerst gezellig samen Chinees eten. Na het eten barst de examenstress los en komt iedereen aan het zweten. Iedereen is welkom vanaf 18.00 uur, om 18.30 uur is het buffet geopend.Kosten voor de avond € 5 per persoon. Wij zijn benieuwd wie er allemaal slaagt…. Je hoeft je rijbewijs overigens niet in te leveren als je toch gezakt bent 🙂

In verband met de catering graag inschrijven uiterlijk voor 21 maart via onderstaand formulier.

Geef hier eventueel bijzonderheden op, waar we rekening mee kunnen houden.

Nieuw logo 2-Takt Snoevers

Op de algemene ledenvergadering presenteerde Ria het nieuwe logo van de brommerclub 2-Takt Snoevers met een filmpje. Mooie bijkomstigheid is dat het nieuwe logo aansluit met het oorspronkelijke logo van Motortourclub ‘n Tuf. De afkorting 2TS is mooi verwerkt in de tank van de klassieke bromfiets. Een dik compliment voor de maker Gijs Waggeveld. Toeval of niet? De brommerrijder lijkt sprekend op één van de 2-Takt Snoevers van ‘n Tuf.

Algemene ledenvergadering

Dinsdag 7 maart was het weer tijd voor de jaarlijkse algemene ledenvergadering. Stipt om 8 uur opende voorzitter Frank de vergadering. Ruim 40 leden luisterden aandachtig naar het openingswoord, waarbij Frank over de historie van de vereniging vertelde. Ieder bestuurslid werd voorafgaand aan haar of zijn bijdrage aan de vergadering op treffende wijze geïntroduceerd door de voorzitter. Maar liefst 3 leden hebben deelgenomen aan alle 14 ritten van 2023, waardoor er 3 bekers uitgedeeld werden. Ria had de eer de het officiële gedeelte van de vergadering te sluiten met een mooi filmpje waarmee het nieuwe logo van de brommerafdeling 2-takt snoevers onthuld werd. Aan het eind van de vergadering werden als verrassing de bestuursleden bedankt met een flinke bos bloemen. Zoals ieder jaar was er na de vergadering nog een kleine verloting van diverse lekkernijen. Eén van de leden ging zelfs met een beker en een loterijprijs naar huis! Na de verloting werd er onder het genot van een hapje en een drankje nog nagepraat over van alles en nog wat.

Voortgezette rijopleiding

Een aanvullende rijopleiding na het behalen van je motorrijbewijs is essentieel om je rijvaardigheden te verfijnen en je veiligheid op de weg te vergroten. Deze trainingen bieden geavanceerde technieken voor bochtenwerk, remmen en manoeuvreren, waardoor je beter voorbereid bent op diverse rijomstandigheden en noodsituaties. De KNMV biedt hiervoor een aantal opleidingen. Een aantal leden neemt deel aan de VRO2-cursus op 7 april. Heb je ook belangstelling? Door bij de aanmelding te vermelden dat je lid bent van ‘n Tuf, ontvang je € 12,50 korting voor de VRO2-cursus van 7 april (vol=vol). Meer informatie over de VRO2-cursus is te vinden op de website van KNMV.

Uiteraard heeft de KNMV veel meer opleidingen, zodat er voor iedereen wel een opleiding te vinden is die bij je past. Het volledige overzicht van de opleidingen van de KNMV is hier te vinden.

Vering afstellen

In het vorige bericht hadden we het over het belang van vering in het algemeen. Soms kun je zelf al vrij eenvoudig de vering van je motor zodanig veranderen, dat het weggedrag van de motor fors verbeterd.

Veervoorspanning instellen
De veervoorspanning van een motorfiets heeft directe invloed op het gedrag van de vering en kan verschillende gevolgen hebben. De veervoorspanning verwijst naar de mate waarin de vering is voorgespannen om het gewicht van de motorfiets en de berijder te compenseren. Hier zijn enkele gevolgen van de veervoorspanning op een motorfiets:

  1. Rijhoogte: Door de veervoorspanning aan te passen, kan de rijhoogte van de motorfiets worden gewijzigd. Het verhogen van de veervoorspanning zal de motorfiets hoger laten zitten, terwijl het verlagen ervan de motorfiets lager doet zitten. Een juiste rijhoogte zorgt voor een goede balans tussen grondspeling, stabiliteit en wendbaarheid.
  2. Belasting en gewichtsverdeling: De veervoorspanning kan worden aangepast aan de belading van de motorfiets. Als de motorfiets zwaar beladen is, kan het verhogen van de veervoorspanning helpen om het extra gewicht beter te compenseren en de vering steviger te maken. Dit verbetert de stabiliteit en voorkomt dat de motorfiets te veel doorzakt. Bij minder belasting kan het verlagen van de veervoorspanning de vering soepeler maken en zorgen voor een comfortabelere rit.
  3. Grondspeling: De veervoorspanning heeft invloed op de grondspeling van de motorfiets. Een hogere veervoorspanning verhoogt de grondspeling, waardoor de motorfiets beter bestand is tegen oneffenheden in de weg en hobbels. Dit kan vooral belangrijk zijn bij off-road rijden of bij het nemen van scherpe bochten waar extra ruimte nodig is.
  4. Stabiliteit en handling: Een juiste veervoorspanning draagt bij aan de stabiliteit en het weggedrag van de motorfiets. Het zorgt voor een optimale gewichtsverdeling tussen de voor- en achtervering, waardoor de motorfiets beter in balans blijft tijdens het rijden. Een te zachte veervoorspanning kan leiden tot doorzakken, onvoorspelbaar gedrag en verminderde stabiliteit, terwijl een te harde veervoorspanning kan resulteren in stijfheid en een verminderde grip.

Het aanpassen van de veervoorspanning kan een effectieve manier zijn om de vering van een motorfiets af te stemmen op de specifieke behoeften van de berijder, het gewicht en de rijomstandigheden. Het is echter belangrijk om te onthouden dat het afstellen van de veervoorspanning invloed kan hebben op andere aspecten van de vering, zoals demping. Het is raadzaam om de handleiding van de motorfiets te raadplegen of advies in te winnen bij een professionele monteur voor specifieke aanbevelingen met betrekking tot de veervoorspanning als je niet zeker bent van de zaak.

Ingaande en uitgaande demping
Het afstellen van de ingaande en uitgaande demping is lastiger. Zonder technische kennis en de gevolgen kun je het beter overlaten aan de specialist. Ga je er toch mee aan de gang, houd dan het aantal kliks van de wijzigingen bij, zodat je weer terug kunt naar de beginafstelling. Het aanpassen van de ingaande en uitgaande demping van een motorfiets heeft directe invloed op het gedrag van de vering en kan verschillende gevolgen hebben. Ingaande demping verwijst naar de demping bij het inveren van de vering, terwijl uitgaande demping betrekking heeft op de demping bij het uitveren van de vering. Hier zijn enkele gevolgen van het veranderen van de ingaande en uitgaande demping:

  1. Controle over de vering: Door de ingaande demping aan te passen, kan de snelheid waarmee de vering inverent worden gereguleerd. Een sterkere ingaande demping zorgt voor meer weerstand en maakt de vering langzamer, terwijl een zwakkere ingaande demping zorgt voor minder weerstand en een snellere invering. Dit heeft invloed op hoe de vering reageert op oneffenheden in de weg en helpt bij het behouden van controle en grip.
  2. Terugvering: De uitgaande demping bepaalt de snelheid waarmee de vering uitveert na het inveren. Een hogere uitgaande demping zorgt voor meer weerstand en vertraagt de uitvering, terwijl een lagere uitgaande demping zorgt voor minder weerstand en een snellere uitvering. Het aanpassen van de uitgaande demping kan invloed hebben op het absorberen van hobbels, het voorkomen van stuiteren en het behouden van contact met de weg.
  3. Stabiliteit en handling: De demping speelt een cruciale rol in de stabiliteit en handling van een motorfiets. Een juiste demping helpt bij het absorberen van oneffenheden en trillingen, waardoor de motorfiets stabiel blijft en beter reageert op stuurbewegingen. Het veranderen van de ingaande en uitgaande demping kan de stabiliteit en handling beïnvloeden. Een te zachte demping kan resulteren in overmatig doorzakken, onvoorspelbaar gedrag en verminderde stabiliteit, terwijl een te stijve demping kan leiden tot een stug rijgedrag en een verminderde grip.
  4. Comfort en rijkwaliteit: Het aanpassen van de demping kan ook de mate van comfort en rijkwaliteit beïnvloeden. Een goed afgestelde demping zorgt voor een soepele en gecontroleerde rit, waarbij schokken en trillingen worden geminimaliseerd. Het veranderen van de demping kan helpen bij het aanpassen van de motorfiets aan de persoonlijke voorkeuren van de berijder en de specifieke rijomstandigheden.

Het is belangrijk op te merken dat het afstellen van de demping een delicaat proces is dat een zorgvuldige benadering vereist. Het kan handig zijn om de handleiding van de motorfiets te raadplegen of advies in te winnen bij een professionele monteur met ervaring in het afstellen van veringssystemen. Het geleidelijk aanpassen van de demping en het testen van de motorfiets in verschillende rijomstandigheden kan helpen om de gewenste balans te vinden tussen controle, stabiliteit, comfort en rijkwaliteit.

Nieuwjaarsreceptie 2023

De kerstversiering was nog maar net opgeruimd, toen de aanwezig leden elkaar alweer de beste wensen uitwisselden op de nieuwjaarsreceptie van ‘n Tuf. Iedereen liet zich de schalen met lekkere hapjes, die de activiteitencommissie had gemaakt, goed smaken. Voorzitter Frank prees in zijn nieuwjaarstoespraak de betrokkenheid van de leden, waarvan een groot deel van één of andere vorm van vrijwilligerswerkzaamheden had gedaan het afgelopen jaar. Onder het genot van nog een hapje en een drankje verheugde zich menig lid zich al op het komend seizoen.

Het belang van vering

De vering van een motorfiets heeft een grote invloed op het weggedrag van de motorfiets. Een goede vering zorgt ervoor dat de motorfiets stabiel en comfortabel rijdt, ook bij ongelijke wegomstandigheden. Een slechte vering kan ervoor zorgen dat de motorfiets onstabiel, oncomfortabel en moeilijk te besturen is.

De vering van een motorfiets bestaat uit twee delen: de veer en de demping. De veer zorgt ervoor dat de motorfiets opveren als er een oneffenheid in de weg wordt geraakt. De demping zorgt ervoor dat de motorfiets niet te ver opveert en dat de motorfiets weer snel zijn normale positie bereikt.

De vering van een motorfiets kan worden aangepast aan de rijstijl en de wensen van de motorrijder. De veerweg kan worden aangepast aan de grootte van de motorrijder en aan de gewichtsverdeling van de motorfiets. De demping kan worden aangepast aan de rijstijl van de motorrijder en aan de omstandigheden waarin de motorfiets wordt gereden.

Een goede vering is belangrijk voor de veiligheid van de motorrijder. Een goede vering zorgt ervoor dat de motorfiets stabiel en controleerbaar blijft, ook bij ongelijke wegomstandigheden. Dit kan het risico op ongelukken verkleinen.

Een goede vering is ook belangrijk voor het comfort van de motorrijder. Een goede vering zorgt ervoor dat de motorrijder minder wordt geschud bij ongelijke wegomstandigheden. Dit kan vermoeidheid en pijn verminderen.

Als je een motorfiets koopt, is het belangrijk om te letten op de vering. Een goede vering is een investering in de veiligheid en het comfort van de motorrijder.

Oliebollenparty

Het jaar 2024 werd bij Motortourclub ‘n Tuf wederom weer in stijl afgesloten met de oliebollenparty. Het clubhuis was weer mooi versierd en de olie in de vier frituurpannen op de juiste temperatuur werd het oliebollenbeslag er in gedompeld. Rechtstreeks uit de pan, geserveerd op mooie schalen, liet iedereen zich de oliebollen zich heerlijk smaken. Onder het genot van een glaasje glühwein of ander drankje werden de brommer- en motorverhalen van het afgelopen jaar nog een keer, al dan niet een beetje aangedikt, met elkaar gedeeld. Uit de verhalen bleek dat iedereen terugkeek op een mooi tourjaar en alweer uitkijkt naar het komende seizoen.