Op de laatste dag van september vertrokken 35 motorrijders, onder een stralende zon en het kwik boven de 20 graden, om één van de laatste clubritten van het jaar te rijden. Het was goed te zien dat de boeren druk bezig waren geweest met met het binnenhalen van de oogst. Achter de motoren stegen dikke stofwolken op waar de weg nog niet goed schoongemaakt was. Net Drenthe binnengereden, stopten de meesten bij de truckstop in Coevorden, waar een blikje fris, koffie of een ijsje genuttigd werd. De rit ging verder naar Schoonebeek, waar de oude en nieuwe ja-knikkers te bewonderen waren. Na Dalerveen ging het door dorpjes met exotische namen als Amsterdamscheveld, Westerbos en Esschebrugger. Iedereen was het over eens dat het een mooie rit was.
Motorbanden zijn een belangrijk onderdeel van elke motorfiets. Ze zijn verantwoordelijk voor het contact tussen de motorfiets en de weg, en ze zorgen ervoor dat de motorfiets bestuurbaar en veilig is. Motorbanden zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en maten, en ze zijn ontworpen voor verschillende rijomstandigheden.
De belangrijkste factoren bij het kiezen van een motorband zijn het type motorfiets, het rijgedrag en de rijomstandigheden. Voor sportieve motorfietsen zijn bijvoorbeeld andere banden nodig dan voor toermotorfietsen. En voor motorrijders die veel in de regen rijden, zijn andere banden nodig dan voor motorrijders die alleen in de droge rijden.
Motorbanden zijn gemaakt van een rubbermengsel dat is ontworpen om bestand te zijn tegen slijtage, warmte en olie. Het loopvlak van de band is voorzien van een profiel dat ervoor zorgt dat de band grip heeft op de weg. De breedte van het loopvlak, de diepte van het profiel en de vorm van het profiel zijn afhankelijk van het type motorfiets en de rijomstandigheden.
Motorbanden moeten regelmatig worden gecontroleerd op slijtage. Als de banden te versleten zijn, moeten ze worden vervangen. Versleten banden kunnen leiden tot een verminderde grip, een verhoogde remweg en een onveilig rijgedrag.
Bij de aanschaf en het gebruik van motorbanden zijn er verschillende belangrijke aspecten om op te letten. Hier zijn enkele punten om rekening mee te houden:
Bandenmaat: Controleer de juiste bandenmaat die geschikt is voor jouw specifieke motorfiets. Deze informatie is te vinden in de handleiding van de motor of op de zijwand van de oude banden.
Bandentype: Er zijn verschillende soorten motorbanden, zoals sportbanden, toerbanden, offroadbanden, etc. Kies een type band dat past bij jouw rijstijl, het soort terrein waarop je rijdt en de wegomstandigheden waarin je meestal verkeert.
Grip en prestaties: Beoordeel de grip en prestaties van de banden. Dit kan onder andere worden beïnvloed door het profielontwerp en het gebruikte rubbermengsel. Controleer of de banden geschikt zijn voor de weersomstandigheden waarin je normaal gesproken rijdt, zoals natte omstandigheden.
Merk en kwaliteit: Kies voor gerenommeerde merken en bekijk de beoordelingen en ervaringen van andere motorrijders. Kwaliteitsbanden kunnen een verschil maken in termen van duurzaamheid, prestaties en veiligheid.
Bandenspanning: Controleer of de banden de aanbevolen bandenspanning kunnen behouden. Dit heeft invloed op de prestaties, veiligheid en levensduur van de banden.
Budget: Overweeg je budget bij de aanschaf van motorbanden. Hoewel het verleidelijk kan zijn om te bezuinigen, is het belangrijk om te investeren in kwaliteitsbanden die geschikt zijn voor jouw motorfiets en rijstijl.
Het is altijd verstandig om advies in te winnen bij een professionele bandenspecialist of motordealer, aangezien zij deskundig advies kunnen geven op basis van jouw specifieke behoeften en omstandigheden.
Door deze tips te volgen, kun je ervoor zorgen dat je motorfiets altijd goed is uitgerust met veilige banden.
Zaterdag 16 september vertrokken 26 rijders van ’n Tuf om de Reggestadrit te rijden. Gelukkig werd zowel op de heen als terugweg via de provinciale weg om Markelo heen gereden, zodat de rit niet het parcours van de Hellendoornrally doorkruiste. Kort voor Zwiep werd door menigeen de uitdaging van een onbedoeld stuk offroad rijden aangegaan wegens wegwerkzaamheden. Daarna ging de rit verder de Achterhoek en Oude IJsselstreek in. Bij Emmerich werd de Rijn voor de eerste keer overgestoken. De Rijn werd verder stroomopwaarts gevolgd tot Wesel, waar de Rijn voor de tweede keer werd overgestoken. Al slingerend over mooie weggetjes door de Achterhoek kwamen we ron d drie uur weer terug bij het clubhuis. Hier werd nog nagepraat over de rit, de mooie nieuwe Vstrom van een trotse Anite en het prachtige weer, onder het genot van een glas fris en een ijsje.
Brommerrit van 9 september 2023 Met 19 leden van de brommerclub van ’n Tuf hebben we een fantastische rit gehad, genaamd de “ijssel Monsterrit”! We begonnen allen met één belangrijke taak: zorgen dat je brommer een vollere tank heeft dan je maag na een stevig ontbijt! Na een bakje koffie met koek reden we vanuit het clubhuis weg. Onze captain Henk voorop en, voordat ik het vergeet, bovendien mag het wel eens gezegd worden: petje af voor Henk. Onze Henk bereid elke rit voor alsof het een militaire operatie is. De week ervoor verkende hij het hele traject, paste obstakels aan, voegde zelfs een zandweg toe voor onze avontuurlijke Klaas. (Hierover later meer). We kunnen Henk niet genoeg lof geven voor al zijn inspanningen. Maar nu, genoeg veren in zijn kont, we gaan weer verder via Hellendoorn, Luttenberg, Heino en na een korte pauze bij kasteel Nijenhuis, waar van de 19 rijders zich 18 stonden te vergapen aan drie dames die daar klaarblijkelijk een verkleedparty aan het houden waren, richting Het Engelse werk in Zwolle. Daar hadden we onze eerste stop en uit de bezemwagen kwam een hapje en een drankje. Na het strekken van onze benen reden we langs een geweldig mooie route via het plaatsje Zalk langs het Drontermeer naar Elburg.
Wie Elburg kent: de bedoeling was om met de brommers langs het water te parkeren, een visje of iets lekkers te halen en je brommer laten bewonderen/bekritiseren door omstanders. Helaas ging dit plannetje niet door, een onverwacht obstakel: Botterdagen in Elburg. De brommers werden op een andere plek neergezet inclusief brommerbewaking, zodat een ieder rustig iets lekkers kon nuttigen in het mooie Elburg.
Vanuit Elburg was het een klein stukje rijden naar Oldebroek. Hier mochten we rondkijken bij de verzameling oude race motoren en brommers bij dhr. Zoombelt. Verder op huis aan via weer prachtige paden en wegen langs de IJssel richting Wijhe waar we met de pont zijn overgestoken en een tientje van de prijs hebben afgepingeld. De rit ging fantastisch! Albert volgde met de bezemwagen (met dank aan Wessels Transport) en had een heerlijk rustig middag. Totdat: Willard een schuiver maakte naar rechts, scheurde langs de berm en moest met alle kracht aan zijn stuur trekken om de brommer en hemzelf op de been te houden: lekke band. Anja die achter hem reed, had grote bewondering voor de manier waarop Willard zijn brommer uit deze benarde situatie haalde. Anja was zo onder de indruk dat ze haar eigen benarde situatie creëerde en hier rode oortjes van kreeg! Maar goed dat buurman K. dit niet begreep. En dan was er nog Klaas, die zijn zandwegavontuur op prijs stelde en prompt een lekke band kreeg. Je weet wel, zo’n weg waar geen enkele brommerrijder op wil rijden. Henk had speciaal voor Klaas een zandweg gekozen, en wat gebeurde er? Juist ja, lekke band! Albert, onze bezemwagenchauffeur, dacht dat hij al bijna in Rijssen was, maar hij moest rechtsomkeert maken om Klaas en zijn brommer te redden. En laten we Ethan niet vergeten, die dacht dat hij minstens 200 kilometer kon rijden met zijn tank. Daar stond hij: moederzielig alleen in de berm. Anja kon haar geluk niet en op racete met topsnelheid naar captain Henk om de stoet tot stilstand te brengen. Lang leve de bezemwagen, die Ethan redde met een jerrycan benzine! Tegen vijven waren we terug in Rijssen, waar Ria en Wim de broodjes hamburger klaar hadden. Onder het genot van een verfrissend drankje hebben we nog lang nagepraat over deze heerlijke rit welke naar mijn mening wel haast de mooiste was die we tot nu toe met elkaar hebben mogen rijden.
Een dikke pluim aan de organisatie en aan Dianne voor de hapjes! Het was een rit om nooit te vergeten en laten we hopen dat onze volgende brommertochten net zo mooi, avontuurlijk en gezellig zullen zijn! Johan W
Het is weer zover, de ClubSupportActie van de Rabobank is weer van start gegaan. Ook dit jaar proberen we een mooi bedrag te verzamelen voor de doelen van onze motortourclub ’n Tuf en brommerclub de Tweetaktsnoevers. We roepen daarom alle leden op om te stemmen op MTC ’n Tuf. Stemmen jullie mee?
Het laatste avondritje van 2023 werd zaterdag 2 september onder zonnige omstandigheden gereden. Hoewel het uiteraard een rondrit was, werd er gelukkig nagenoeg niet tegen de zon in gereden. Clubfotograaf Ben stopte onder het viaduct langs het kanaal, waar een aantal motoren met berijder op de foto gezet werden. De 34 rijders konden de 80 kilometers waren allemaal rond 8 uur weer terug bij het clubhuis om nog even na te praten op de parkeerplaats en keken terug op een geslaagd motorritje.
Net je rijbewijs gehaald en je voelt je de koning van de weg. Was het maar zo’n feest. Pas na vele kilometers en vele uren rijden wordt het gevoel werkelijkheid. Onderstaande tips kunnen je hiermee op weg helpen.
Blijf gefocust: Blijf altijd gefocust op de weg en vermijd afleidingen zoals telefoons of andere apparaten.
Begin met een lichte motor: Begin met een motorfiets die past bij jouw ervaringsniveau. Een lichte motor is gemakkelijker te beheersen dan een zware motor.
Draag beschermende kleding: Zorg ervoor dat je altijd goede motorkleding draagt om jezelf te beschermen in geval van een ongeluk.
Oefen op afgelegen plaatsen: Oefen de basisvaardigheden op afgelegen plaatsen, zoals een parkeerplaats, voordat je de weg op gaat.
Wees defensief: Wees alert op andere weggebruikers en houd voldoende afstand. Verwacht niet dat andere weggebruikers je zien en anticiperen op hun gedrag.
Wees voorzichtig in bochten: Wees extra voorzichtig in bochten. Begin met langzame bochten en werk geleidelijk aan naar hogere snelheden.
Onderhoud je motor: Houd je motor in goede staat door regelmatig onderhoud uit te voeren en inspecteer regelmatig bandenspanning, remmen en verlichting.
Rijd binnen je grenzen: Blijf binnen je eigen grenzen en overschat je eigen vaardigheden niet. Bouw geleidelijk aan ervaring op en neem geen onnodige risico’s.
Volg een rijtraining: Naast een goede basisrijopleiding is essentieel voor beginnende motorrijders een vervolg training te volgen. Hier scherp je niet alleen de basisvaardigheden aan, maar leer je ook risico’s te mijden, vlotter en veiliger te rijden.
Leer van anderen: Praat met andere motorrijders en leer van hun ervaringen en tips. Zo kun je jezelf blijven verbeteren.
Zaterdag 7 oktober kunnen lederhose en dirndl weer uit de kast getokken worden, want we organiseren weer het Oktoberfest. Iedereen is vanaf 20:00 uur welkom op ’n Tuf. De kosten bedragen € 5 per persoon. Op z’n duits-best wordt er een fantastische avond georganiseerd. Schlagers zorgen voor de juiste sfeer voor iedereen. Je kunt je aanmelden via onderstaand formulier.
Zaterdag 29 juli was het dan zover: de Veluwe rit. Na heel wat wikken en wegen (wat doet het weer), waren er toch nog een aantal deelnemers van onze club die meereden. We verzamelden bij ons clubgebouw om half 9 om vervolgens richting Nijverdal te rijden en daar nog een paar clubleden op te pikken. Van hieruit ging het richting Raalte, waar onze Rob al ongeduldig stond te wachten. Nu waren we compleet en konden we naar Liederholthuis waar we warm werden ontvangen. Onder het genot van een kop koffie/thee met een plak cake kon er na een korte toespraak van de voorzitter gestart worden, met ongeveer 135 mannen en een aantal vrouwen.
De rit ging over mooie weggetjes en dijken, eerst richting Zwolle en toen naar Zalk over mooie binnenweggetjes richting Elburg , waar de eerste pauze was. Dat was ook wel nodig, want er stonden al een aantal deelnemers stil, waarvan ook van onze club. Rob had zijn koppelingskabel kapot, die werd vervangen door een nieuwe van een kreidler (wonder boven wonder werkte het ook nog), die in de bezemwagen aanwezig was. Jan zijn uitlaat was los gegaan, deze werd weer vastgemaakt.
De beelden, gemaakt door “Het Oale Kreng”.
Nuwerd er nog snel even een patatje gegeten en gingen de brommers naar Nunspeet, waar we nog een mooi stuk natuur van de Veluwe meepakten. Van daaruit via Oene naar Wijhe, waar we met het pond over de Ijssel gingen, 2x een pond vol brommers, dat was meer dan een kilo.
Daarna gingen we naar ons eindpunt waar een warme gehaktbal en een koud drankje op ons lagen/stonden te wachten. Al met al een geslaagde dag met een klein beetje regen, maar dat kon je door de vingers zien. Allemaal bedankt voor de mooie en gezellige rit! Mans Scholman
Lichtelijke paniek bij de activiteitencommissie! Meer dan 80 leden hadden zich opgegeven voor de jaarlijkse barbeque. Het werd steeds duidelijker dat het zou gaan regenen. Waar laten we iedereen? Echter met een waar tentenkamp kon iedereen toch een droog plekje vinden. Voorzitter Frank opende de avond met een welkomstwoord, waarna de blaaskapel van ’n Tuf ‘Zum Essen’ toeterde en de meesten zich rond één van de vijf aanwezige barbeques opstelde en naar harlust het vlees van kleur liet veranderen, variërend van rood naar zwart, al naar gelang van eigen smaak. Al met al was het weer een zeer geslaagde activiteit, wat ook wel blijkt uit onderstaand foto-overzicht.
Opening BBQ
Zum Essen
Manage Cookie Consent
Om u de beste prestaties te bieden, maken wij gebruik van cookies om op te slaan en/of toegang tot apparaatinformatie. Het niet geven van toestemming kan negatief gevolg hebben op bepaalde kenmerken en functies van www.mtctuf.nl.
Functional
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistics
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.