De Uitlaat

Lege tankrit 2025

Zaterdag 10 oktober was een mooie herfstdag. Vandaar dat 41 motorrijders zich inschreven voor de Lege tankrit 2025. Het eerste deel van de rit ging over mooi kronkelende wegen door het Twentse landschap via Weerselo naar Ootmarsum. Kort daarna werd de grens overgestoken, om in Duitsland richting het meertje Speicherbecken Geeste te rijden. Voor de liefhebbers die graag op op grotere en doorgaande wegen rijden was het in Duitsland één groot feest. Op de terugweg werd bij Kloosterhaar de grens met Nederland gepasseerd. Omdat de brug bij Vriezenveen gesloten was, werd het ritje een paar kilomter verlengd. De wegen werden al hoe krapper en bochtiger gaandeweg we het clubhuis naderden. Nu maar hopen dat de tank niet zodanig leeg gereden is, dat de snertrit niet gereden kan worden 🙂

Uitnodiging Oktoberfest

We beginnen om 20.00 uur en de kosten bedragen €5 per persoon.

Geef hier eventueel bijzonderheden op, waar we rekening mee kunnen houden.

Herfstrit 2025

Op de laatste zaterdag van september liet de herfst zich van haar beste kant zien. Met een aangename 17 graden en zo nu en dan een zonnetje dat tussen de wolken doorbrak, waren de omstandigheden ideaal voor een tourrit. Dat was ook te merken aan de opkomst: met maar liefst 35 inschrijvingen stond de parkeerplaats én het clubgebouw gezellig vol. Na de start ging de route via de Bergweg naar Luttenberg en vervolgens door richting Heino. De binnendoorweg naar Dalfsen blijft een genot om te rijden, met zijn bochten. Daarna maakten we een ruime boog om Staphorst heen, waarmee de terugreis voorzichtig werd ingezet. Halverwege de rit werd er natuurlijk even gestopt. Op een parkeerplaats langs de route werden de motoren op een rij gezet, ging de helm af en stond al snel een dampende beker koffie in de hand. Er werd bijgepraat, motoren werden bewonderd en de laatste nieuwtjes gingen rond. Precies zoals het hoort tijdens een geslaagde clubrit.

Rijden in de herfst

Rijden in de herfst kan prachtig zijn met al die kleuren en frisse lucht, maar het brengt ook wat uitdagingen met zich mee. Hier zijn enkele handige tips om veilig en comfortabel te rijden in de herfst:

Let op het wegdek

  • Bladeren op de weg: Natte bladeren kunnen spekglad zijn, vergelijkbaar met ijs. Vermijd hard remmen of plotselinge bewegingen als je over bladeren rijdt.
  • Nat en modderig wegdek: Door regen en opspattende modder kan het wegdek verraderlijk zijn. Houd meer afstand en pas je snelheid aan.
  • Koude banden: In de herfst koelen de banden sneller af, wat betekent dat ze minder grip hebben. Rij rustig en geef de banden de tijd om op te warmen.

Pas je rijstijl aan

  • Vermijd abrupte bewegingen: Wees soepel met het gas, de remmen en het stuur.
  • Ruimere volgafstand: Dit geeft je meer tijd om te reageren op onverwachte situaties.
  • Langzamer in bochten: Door vocht of bladeren kan de grip in bochten minder zijn, dus neem ze rustiger.

Zorg voor zichtbaarheid

  • Draag heldere kleding: Reflecterende strips of felle kleuren maken je beter zichtbaar in het kortere daglicht.
  • Schone vizier en lichten: Regen, mist en vuil kunnen je zicht belemmeren. Zorg dat je vizier schoon is en je koplampen goed werken.

Bescherm jezelf tegen kou en regen

  • Laagjes kleding: Thermokleding en winddichte lagen houden je warm.
  • Waterdichte uitrusting: Een goed motorpak, handschoenen en laarzen zorgen ervoor dat je droog blijft.
  • Warmte accessoires: Denk aan handvatverwarming of een nekwarmer voor extra comfort.

Let op het weer

  • Regen en mist: Controleer de weersvoorspelling voor je vertrekt. Mist en regen kunnen je zicht verminderen, dus rijd extra voorzichtig.
  • Wind: Harde herfstwinden kunnen je balans verstoren. Houd het stuur stevig vast en leun licht tegen de wind in.

Controleer je motor

  • Banden: Controleer de profieldiepte en bandenspanning regelmatig, omdat grip cruciaal is op natte wegen.
  • Verlichting: Controleer alle lampen, omdat de dagen korter worden en je vaker in het donker rijdt.
  • Remmen: Zorg dat de remmen in topconditie zijn; herfstwegen vragen om nauwkeurige remkracht.

Geniet van de rit

  • Kies mooie routes: Herfstlandschappen kunnen adembenemend zijn, dus plan een route langs bossen of plattelandswegen.
  • Maak extra stops: Neem pauzes om te genieten van de natuur en je lichaam op te warmen als het koud is.

Reggestadrit 2025

De weersvoorspellingen voor deze septemberrit waren allesbehalve gunstig. Donkere wolken pakten zich samen en dat zorgde ervoor dat bij de start bij de Reggestadrit minder rijders aanwezig waren, dan voorgaande ritten. Toch klaarde het beeld al snel op. Toen we na de inschrijving en het eerste bakje koffie de motoren startten, was de lucht minder dreigend en waren de straten door de net gepasseerde bui mooi schoon gespoeld. Even later liet zelfs de zon zich voorzichtig zien. De route voerde ons noordwaarts, via fraaie binnendoorweggetjes, sommige met een groene strook gras midden op de weg, richting Dalen. Daar genoten we van het tweede kopje koffie langs de kant van de weg. Inmiddels waren de wegen opgedroogd en brak de zon steeds vaker door. Het rijden door Drenthe werd zo een waar feest. Rond het middaguur draaiden we de motoren zuidwaarts, zonder dat de schoonheid van de rit er minder om werd. In Stegeren was het tijd voor de lunch, waarbij uitsmijters en kroketten de boventoon voerden, uiteraard vergezeld door het derde kopje koffie. Traditiegetrouw werd bij de brug in Ommen nog een korte stop gemaakt om te proeven of het ijs nog altijd zo lekker smaakt als bij eerdere ritten. Het antwoord was een volmondig ‘ja’. Daarna resteerde alleen nog het laatste stuk van deze geslaagde motorrit.

Bromfietsverrassingsrit 2-Takt Snoevers (Aftersummerrit 6 september 2025)

Aftersummerrit 2-Takt Snoevers

Enkele weken geleden kregen we via onze clubapp het bericht dat er op 6 september door de bromfietscommissie een zeer leuk evenement was bedacht, maar wat het precies zou zijn, dat bleef een verrassing. Na lang aarzelen besloot ik toch op het laatste moment mee te gaan. Er gingen te veel leuke, knappe en sportieve mannen mee om dit zomaar te laten lopen. Uit privacyoverwegingen noem ik alleen de voornamen, maar iemand als Hendrikus met zijn stoere, atletische lichaam op zo’n prachtige Kreidler, daar geniet ik van. Henri rijdt altijd in korte broek en, net als bij wielrenners, scheert hij van tevoren zijn benen: prachtige gladde benen. Hoewel ik te laat was, heeft organisator Wim het toch voor elkaar gekregen dat ik mee mocht.

Veel onzichtbaar mannenleed
Om 8.30 uur was er koffie gezet door Ria in het clubgebouw. In totaal waren er 13 mannen aanwezig, waarbij de spanning bij sommigen duidelijk zichtbaar was. Wim had als organisator de spanning dat alles goed zou lopen en dat was hoorbaar en ruikbaar: hij was wat winderig.
Jan vertelde dat hem ’s avonds een luchtballonvaart was aangeboden. Hij zat erbij alsof hij de laatste gang naar de elektrische stoel zou maken. Niet beroerd om wat opbeurends te vertellen, kon ik kwijt dat ik jaren terug in Turkije ook zo’n tocht had meegemaakt en dat het een vreselijke ervaring was. Maar: ik had het wel overleefd. Door al deze psychische ervaringen kwamen de tongen los en ontdekten we met elkaar dat er, in deze tijd waarin femicide terecht veel aandacht krijgt, ook veel onzichtbaar mannenleed is. Al deze stoere veertigplussers hebben vrouwen die ’s nachts snurken. De een had daardoor maar enkele uren kunnen slapen, de ander vertelde dat hij, als híj snurkte, een trap kreeg om opzij te gaan – maar dat natuurlijk niet bij zijn vrouw mocht doen. En Wim vertelde dat hij het soms een zegen vond dat hij zo’n slecht gehoor had.

Heenrit
Voor de zekerheid hadden we nog een envelop met routebeschrijving gekregen, maar die bleek gelukkig niet nodig. Het begin was wat aarzelend doordat Wilfried vele honderden meters ging lopen om zijn bromfiets op gang te krijgen. Ik dacht aanvankelijk dat het iets met de benzine of condensator te maken zou hebben, maar dat kan niet, want hij rijdt op een Zündapp en niet op Japans spul, waar dat wel mogelijk zou zijn. Het bleek dat hij op die manier zijn conditie op peil wil houden. Later heb ik hem dat nog enkele keren zien doen.

Auto’s Brummen
Na een prachtige rit met mooi weer kwamen we aan bij Gallery Aalderink in Brummen.

Na koffie met appeltaart hadden we twee uur de tijd om al deze prachtige, bijzondere auto’s te bewonderen. Meer dan 400 exclusieve auto’s, die voor een AOW’tje zoals ik onbetaalbaar zijn, maar waarvan ik wel kon genieten. Er waren auto’s te koop voor meer dan 3 miljoen euro, waarbij dan nog wel vermeld werd dat dit exclusief 995 euro afleveringskosten was. Maar onderschat de mensen uit Rijssen niet. De mannen die in de bouw werken waren toch erg geïnteresseerd in de prijsklasse tot 150.000 euro. En iemand als Wilhard appte toch maar even dat hij bij Aalderink mooi had kunnen bekijken wat een goede geldbelegging is.


Terugrit


Na nog een stop, waar de nodige stukjes kaas en worst verorberd werden, kwamen we heelhuids terug bij ons clubgebouw. Hulde aan allen – en in het bijzonder Wim – die eraan hebben meegewerkt dat het een geslaagde dag werd.

Klaas van Twillert

Zomer BBQ 2025

Zaterdag 6 september was het weer gezellig druk op de club, want veel leden hadden zich ingeschreven voor de Zomer BBQ. Officieel begint in september de herfst, maar daar was deze avond niets van te merken: het voelde bijna tropisch! De barbecues draaiden op volle toeren en de tafels stonden vol met schalen vlees en frisse salades. Al snel hing er een heerlijke geur van gegrild vlees over het terrein. Met een koud drankje in de hand, perfect gekoeld dankzij de koelwagen, lieten de aanwezigen zich alles goed smaken. Het bleef tot in de late uurtjes gezellig, met volop geklets, gelach en een ontspannen sfeer. Een groot compliment voor de activiteitencommissie, die opnieuw een topavond heeft neergezet.

Rabo ClubSupport

Motortourclub ’n Tuf neemt dit jaar weer deel aan de actie Clubsupport van de Rabobank. Deze actie start maandag 1 september en je kunt stemmen tot 23 september. Ook nu hopen wij op veel stemmen zodat we weer een mooi bedrag tegemoet kunnen zien om ons doel te financieren. Dat doel is, evenals vorig jaar, het bijspijkeren van onze kennis van de verkeersregels. Dat willen we doen op een avond tijdens de winterstop, waarbij we weer worden onderwezen door bekwame instructeurs. Met de opbrengst van de Rabobank Clubsupport-actie kunnen we dit hopelijk dit jaar nog eens organiseren. Daarom vragen we jullie allemaal om deze actie ook onder de aandacht van anderen te brengen.

4e Avondrit 2025

Fris, fruitig en met de vakanties nog half in de benen, verzamelden zich op deze zaterdagavond in augustus 30 motorrijders voor de 4e avondrit van 2025. Een rondje van ruim 80 kilometer door Salland, mét genoeg bochten om de banden weer lekker warm te draaien. Vanaf de Ligtenberg ging het al snel richting Nijverdal. Niet rechttoe rechtaan natuurlijk, maar zoals het hoort: slingerend. Daarna doken we dieper Salland in, waar de route ons trakteerde op wegen die iedereen wel kende…… behalve dat ene verrassende uitstapje tussen bomen en weilanden door, richting de Overijsselsche Vecht. In Vilsteren werd de roep om koffie (en vooral iets lekkers erbij) door een aantal rijders niet langer genegeerd. En zeg nou zelf: wat is een tourtocht zonder dat stukje gezelligheid aan tafel? Na de koffie werd met de Midden Regge, als trouwe gids en de Klokkendijk als knallende uitsmijter, werd koers gezet richting clubhuis. Daar kon iedereen concluderen: mooie rit, lekker gereden, en Salland blijft keer op keer een feestje op twee wielen.