De Uitlaat

3e Avondrit 2023

Dreigende luchten pakten zich samen boven Rijssen op een zwoele zaterdavond midden in juli. Toch vertrokken 26 motorrijders vol goede moed vanaf het clubhuis om de 3e avondrit van 2023 te rijden. De temperatuur bij vertrek was circa 28 graden, zodat menigeen het flink warm had. Ergens tussen Ommen en Balkbrug kwam er een verfrissend buitje over, waardoor de temperatuur aangenamer werd. Halverwege de rit werd in Staphorst buiten op het terras pauze gehouden, waarna de terugreis werd hervat. Ook nu begon het halverwege te regenen. De hemelsluizen werden echer dermate ver opengetrokken, dat het leek alsof er emmers water naar beneden vielen, in plaats van druppels. Hoewel iedereen tot op de onderbroek nat geregend was, heeft iedereen volop genoten van de prachtige rit.

De functie van motorkleding

Motorkleding is er in alle soorten en maten. De keuze ligt bij jezelf. De meesten kiezen voor motorkleding die past bij zijn of haar motor en persoonlijke smaak. Toch is het goed even stil te staan waarom het dragen van goede motorkleding zo belangrijk is:

  1. Bescherming tegen verwondingen: Motorrijden kan gevaarlijk zijn en een ongeluk kan ernstige verwondingen veroorzaken. Goede motorkleding biedt bescherming tegen verwondingen bij een val of botsing. De kleding kan helpen om de impact van een val te absorberen en kan schaafwonden en snijwonden voorkomen.
  2. Bescherming tegen de elementen: Motorrijden kan ook ongemakkelijk worden bij slecht weer. Goede motorkleding biedt bescherming tegen regen, wind, kou en hitte, waardoor het comfortabeler wordt om te rijden.
  3. Zichtbaarheid: Goede motorkleding kan ook bijdragen aan de zichtbaarheid van de rijder. Reflecterende materialen op de kleding zorgen ervoor dat de rijder beter zichtbaar is voor andere weggebruikers, vooral bij weinig licht.
  4. Comfort: Goede motorkleding is speciaal ontworpen om te voldoen aan de behoeften van motorrijders. Het is gemaakt van materialen die ademend zijn en vocht afvoeren, waardoor het comfortabeler wordt om te rijden, zelfs bij warm weer.
  5. Stijl: Tot slot kan goede motorkleding er ook nog eens stijlvol uitzien en bijdragen aan de uitstraling van de rijder. Het is belangrijk om de juiste kleding te kiezen die past bij jouw rijstijl en persoonlijkheid.

Vroege vogelrit 2023

TTTRRRiiiiiNNNGGG!!!! Het is nog niet eens vijf uur en de wekker gaat als af op de vroege zaterdagmorgen. Eén keer per jaar moet het maar, want dan is het weer tijd voor de altijd weer mooie en gezellige Vroege vogelrit. Buienradar geeft wisselvallig weer aan met hier en daar motregen. Toch schrijven 27 deelnemers zich in voor de rit. Vanwege de triathlon in Holten is de rit op het laatste moment verlegd, zodat er ruim 10 kilometer meer te genieten was. Na een stukje Salland werd de IJssel overgestoken via de oude IJsselbrug in Deventer, waarna een klein stukje over de dijk gestuurd werd. Daarna werd voor de vierde keer de Veluwe opgezocht. Het is toch verbazingwekkend dat hier iedere keer weer een nieuwe leuke route gereden kan worden. Halverwege de rit stonden Henk en Joke met broodjes en koffie, die iedereen zich goed liet smaken. Eenmaal terug op ’n Tuf stond de koffie alweer te dampen en met een broodje knak acher de kiezen ging iedereen tevreden huiswaarts om nog van de rest van het weekend te genieten.

Morsrit 2023

Ga er maar aan staan! Temperatuur verwachting 30 graden en de lengte van de Morsrit 331 kilometer (waarschijnlijk nog meer als je op zoek moet naar een benzinepomp als je lekker op de dijk aan het toeren bent). Toch pakten zaterdag 17 juni rond negen uur 25 rijders de handschoenen en helm op en gingen de uitdaging aan. In kleine groepjes richting Olst, waar met het pontje de IJssel werd overgestoken. Voor de derde dit jaar alweer de Veluwe doorgestoken naar Putten, waar de rit verder ging over grotendeels voor velen onbekend terrein. Ons groepje heeft lekker geluncht nabij de Loosdrechtse plassen. Na Nieuwegein de dijk op en al slingerend ging de rit verder naar Doesburg. Kijk en geniet van het filmpje en de foto’s.

Verslag van de Brommertoertocht “Overijssels mooiste” op zaterdag 13 mei

Op zaterdag 13 mei 2023 hebben we onze open Voorjaarsrit “Overijssels mooiste” gereden. We hadden van tevoren een mooie route uitgestippeld en door flink flyeren en reklame op Brommerskiek’n op facebook, verwachten we maar liefst 80 deelnemers op Zaterdag morgen. Dat was tevens ons maximale aantal deelnemers. En ze kwamen van heinde en ver. Diverse auto’s met aanhangers werden door onze “tijdelijke verkeersregelaars/gastheren Heins en Mans naar de parkeerplaats van onze buurman Lucky geleid. We hadden een mooie variatie aan brommermerken bij elkaar staan. 

We begonnen de dag met inschrijven, van alle deelnemers ,bij het inschrijven kregen al onze gasten consumptie munten en tevens een mooi vaantje als aandenken, aan deze legendarische toertocht. Er werd op en top genoten van het heerlijke weer, de brommers, de fijne contacten met medeliefhebbers, een heerlijke kop koffie en een heerlijk puddingbroodje. Ook was er een Appeltje voor de dorst, bedankt Groente en fruitman Zwolsman. (Beterschap gewenst, voor je zere been) 

Ook was er een “Duitse”bezemwagen aanwezig, bemand door onze topmonteur Johan W., zoon Gijs ging mee als hulp en voor een serie goede foto’s, wat ervoor zorgde dat zelfs Klaas durfde mee te gaan rijden.

De route was perfect, het begin was voor captain Hendrikus, die de deelnemers een prachtig stukje Rijssen liet zien. 👌🏼De route bracht ons vervolgens langs prachtige paden aan de zuidkant van de Holterberg. We kwamen langs de toeristische trekpleister “kinderboerderij Dondertman” en reden verder naar onze eerste stop, “Heins Motormuseum in Okkenbroek.

Hier konden we lekker even de benen strekken en even het motormuseum van binnen bekijken. Ook werd er door onze techneuten, snel een band geplakt (Hein bedankt voor de solutie). Ook hebben we gezongen voor Hein en zijn vrouw, die hun 50-jarige bruiloft vierden. Uit 80 monden klonk het “Lang zullen ze leven”. Voor elke deelnemer was er een blikje drinken en een Mars, Snickers of Twix.

De tocht vervolgde richting Heeten en Boerhaar, (Heins Marcel, Albert, en Eppie moesten alles uit de kast halen om de groep bij elkaar te houden., toppers. Maar we genoten van prachtig weer en veel bloesems langs de mooie route. Onze tweede stop was bij kasteel het Nijenhuis met museum de Fundatie. Vlak voor aankomst bij de oprijlaan bleek er ook nog een aanrijding te hebben plaatsgevonden, waarbij een Kreidler voorvork beschadigd raakte en Harry B toch nog flink was geschrokken. 

Vooraf hadden we prettig contact gehad met Petra, de gastvrouw, van het kasteel en waren we overeengekomen dat we een halfuur pauze konden houden op de mooie oprijlaan. Gelukkig stond Ria, onze topvrijwilligster, klaar met heerlijke hapjes die thuis waren voorbereid door Hendrikus’ zorgzame vrouw. Ze waren geweldig! We mochten ook gebruikmaken van het toilet van het Nijenhuis. Gastvrouw Petra wilde wel dat ik de vaste toiletbegeleider bleef, (tot aan de balie, gelukkig) wel een grappige taak. Kasteel het Nijenhuis was echt een prachtige plek en zeker de moeite waard om nog eens te bezoeken. Bedankt voor jullie gastvrijheid en mooie pauze plek. 

Helaas kreeg monteur Johan met knecht Albert Z het weer druk met een kapotte gaskabel. Hier duurde de pauze iets langer door, maar op zo’n dag is haast hebben een slecht idee, dus we gingen voor samen uit samen thuis. Wat tot op heden lukte. 

De brommerit werd vervolgd richting Heino, een prachtige route binnendoor richting Luttenberg, vlak voor de mooie Luttenberg sloeg toch het noodlot toe voor onze voorrijder 🙈, de ketting liep stuk,

Onder het uitrijden, mobiel met navigatie overgedragen aan de redder in nood,  (onze hardrijder begeleider en nu dus voorrijder Eppie) afgestaan. (Helaas was de bezemwagen bezet, en ging het “samen uit, samen thuis helaas niet door, voor Mans en mij. Half uurtje wachten maar Johan en Gijs vergaten ons niet). De route ging mooi binnendoor, langs Hellendoorn, en door Nijverdal en binnendoor naar ons clubgebouw. Terug bij het clubgebouw van n’Tuf, lekker broodje Hamburger (ze waren goed Wim P😋) voor elke deelnemer, en nog een consumptie. Dick bedankt voor je assistentie. Goed geanticipeerd.  Moe maar voldaan op huus aan na een avontuurlijke “dikke” toertocht, met recht “Overijssels mooiste”.  Deze houden we er in, we hopen al onze deelnemers volgend jaar weer te mogen verwelkomen.

Bedankt voor jullie gezelligheid. 

Kijk hier naar de foto’s van Gijs W https://drive.google.com/drive/folders/1yvBPu3PP74B93KZfPqXe4ARLtpyRmYYY?usp=sharing

2e Avondrit 2023

Maar liefst 44 inschrijvingen werden er genoteerd voor het 2e avondritje van 2023. Het was een mooie avond om een ritje te rijden. De temperatuur was rond de 20 graden en de zon stond nog hoog genoeg om er met het rijden geen last van te hebben. Via de Lichtenberg, al slingerend langs de westkant van Holten ging het naar het sluiscomplex van Eefde, waarna de terugtocht werd ingezet. Voor de meesten was het een feest omdat de ene na de andere bocht gerond moest worden op onbekend terrein.

Motoren tussen de files doorrijden?

Onderstaand artikel is met dank aan de ANWB.

1. Mogen motorrijders tussen de files door rijden?

Het is niet bij wet geregeld dat motoren tussen de files door mogen rijden, maar er is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels: een motorrijder mag tussen een file door rijden. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto’s mag niet meer dan 10 km/uur zijn. Motorrijders moeten kiezen voor de ruimte tussen de meest linker banen. Als ze gaan invoegen omdat de file weer rijdt, geven ze dat aan met hun richtingaanwijzers.

2. Kunnen motorrijders niet gewoon tussen de auto’s meerijden?

Nee, dat is niet in hun belang en niet in dat van de automobilist. Bij een file gebeuren de meeste ongelukken achteraan, en motorrijders zijn nu eenmaal kwetsbaar. Daar willen ze niet blijven hangen. Bovendien helpen ze mee aan het optimaal benutten van de ruimte op de weg, waardoor de file korter zal zijn.

3. Hoe kan een automobilist het beste met motorrijders omgaan?

Zorg voor voldoende ruimte. Hoewel de laatste jaren het overgrote merendeel van de automobilisten dat doet, zijn er ook nog steeds die juist de ruimte dichthouden. Dat zorgt voor extra opstoppingen. Ruimte maken als er een motor aankomt, geeft vaak aanleiding tot een bedankje van de motorrijder. Blijf daarnaast alert op je buitenspiegels. Het gevaarlijkst voor motorrijders zijn automobilisten die in een impuls van baan veranderen vlak voor hun neus. Of automobilisten die zo druk aan het lezen zijn, dat ze ongemerkt naar de andere baan toe kruipen. Wat helemaal uit den boze is, is in de file het portier openen, bijvoorbeeld als het erg warm is.

4. Waar moet de motorrijder zich aan houden?

Een motorrijder moet het snelheidsverschil niet te groot maken en als de file weer rijdt, gewoon invoegen. Alarmlichten zijn nuttig als een motorrijder een file nadert, om het overige verkeer op zijn aanwezigheid te attenderen. Eenmaal tussen de auto’s rijdend kunnen de alarmlichten uit. Als er meerdere motoren tussen de file door rijden, moeten ze onderling een afstand van ongeveer twee auto’s aanhouden. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, mag een motorrijder tussen de twee meest linker rijstroken rijden en niet over vluchtstroken, verdrijvingsvlakken, puntstukken en dergelijke. Motorrijders houden uit zichzelf al rekening met de strepen op de weg. Die kunnen glad zijn, net als asfalt dat in kieren in de weg is gegoten ter reparatie. In dat geval willen ze daar naast rijden.

5. Wat zijn de regels in het buitenland?

Dat verschilt per land. In Duitsland mag het niet, maar de overheid kijkt daar naar de mogelijkheid om motoren over de vluchtstrook te laten rijden. Dat is volgens de deskundigen daar de veiligste optie. Italiaanse motorrijders hebben die conclusie zelf al getrokken en duiken bij iedere vertraging de vluchtstrook op. In Engeland is het normaal dat motorrijders de vrije ruimte benutten. In België gelden ongeveer dezelfde regels als in Nederland. Motorrijders mogen daar de files voorbijrijden met een snelheid van maximaal 50 km/uur en op voorwaarde dat het verschil in snelheid met de auto’s die zij voorbijrijden niet groter is dan 20 km/uur. Motorrijders die auto’s willen passeren die traag rijden of stilstaan, moeten hiervoor gebruikmaken van de twee uiterst linker rijstroken. En Frankrijk? Iedereen die wel eens op de Périférique van Parijs in de file heeft gestaan, weet dat motorrijders daar zonder wroeging met hoge snelheden tussen de stilstaande of langzaam rijdende auto’s doorknallen. Reden voor de Franse overheid om steeds strenger op te treden tegen motorrijders. Voor automobilisten geldt daar: wees op extreme situaties voorbereid.

Pinkstertreffen 2023

Opa’s en oma’s met kleinkinderen waren ook deze keer weer aanwezig op ’n Tuf bij het jaarlijkse pinkstertreffen op 2e pinksterdag. Na het middaguur genoten ongeveer 60 personen van de koffie met zelfgemaakte cake voordat ze op pad gingen. De activiteitencommissie had een leuke fotopuzzeltocht uitgezet. Natuurlijk waren onderweg pauzeplaatsen ingelast waar een hapje en een drankje genuttigd kon worden. Na afloop werd er nog gezellig nagekletst en net na 6 uur kwam de frietkar langs voor de lekkere trek. Met het buikje rond kon iedereen met een fijn gevoel terugkijken op een geslaagd evenement.

1e Avondrit 2023

Dat het perfect weer was voor een avondritje, bleek wel uit het aantal inschrijvingen. Maar liefst 34 motoren stonden op de parkeerplaats voor vertrek. Paul was ook aanwezig met zijn nog blinkende nieuwe Aprilia. Hein vertrouwde nog niet volledig op zijn nieuwe navigatietoestel en had de handgeschreven routebeschrijving ook maar op z’n motor geplakt. De rit was evenals de omstandigheden ook prachtig. Slingerend over de Borkeld richting Bathmen. Daarna werd het Overijssels kanaal opgezocht en een aantal keren overgestoken. Geniet van de omgeving door het kijken naar het door Ben gemaakte filmpje. Onderweg was verder genoeg te zien. Wie goed heeft opgelet heeft ooievaars, hangbuikzwijntjes, langharige oerossen en zelf een kameel kunnen zien.